Blog

De mogelijkheden van Memories-0
28 juli 2016

De mogelijkheden van Memories

De wereldwijde Snap-community was met de introductie van Memories even met stomheid geslagen. Zou deze nieuwe functie de doodsteek geven aan de immens populaire app? Of was dit juist een geniale marketing move waarmee het Facebook van de felbegeerde troon zou stoten?

 

The rise and rise of…

Voor degenen die social media een beetje in de gaten hebben gehouden en niet onder een WiFi-loze steen leven is het duidelijk: Snapchat’s opmars is onstuitbaar. Van origine een app die alleen geïnstalleerd was op de smartphones van tieners, nu Snapt 14% van alle 35-plussers gezellig mee.

Ook de veranderingen zijn in een rap tempo doorgevoerd: waar het een paar jaar geleden nog een app was waarmee je enkel je vrienden direct videoberichten kon versturen die kort daarna gedeletet werden, is het tegenwoordig uitgegroeid tot een volwaardig social media-kanaal met stories, videochat en promoted content.

 

Geheugensteuntje

Één van de nieuwe functies die onlangs is gepusht is Memories:

Het internet stond even op z’n kop. Waarom zou Snapchat een functie releasen waarbij de essentie van de app in het gedrang kwam: de spontaniteit?  Een veelgehoord argument was dat dit het jongere segment van Snapchat zou vervreemden. Snapchat was de plek bij uitstek waar mensen dronken foto’s kon delen zonder dat je familie het kon zien (daarvoor hebben ze immers semi-nette foto’s op Facebook). Memories zou zorgen voor veel saaie snaps van de oudere gebruikers, die een te weinig boeiend leven hebben om spontane real time content te maken.

 

memories

 

Nu het memories wereldwijd aan het releasen is, zijn de reacties uiteindelijk tóch lovend, ook door jongere mensen. Een techcrunch blogger vroeg aan z’n 5000 Snapchat followers wat ze van Memories vonden en de algemene consensus was positief. En waarom ook niet?

Snapchat heeft te veel individuele kwaliteiten waardoor het niet een tweede Instagram wordt. Daarnaast zou het de spontaniteit misschien juist wel ten goede kunnen komen: wanneer je bijvoorbeeld op een festival bent, is het leuker om gewoon snel een paar snaps te schieten van een optreden en later pas na te denken over filters en effecten.

Overigens lijkt Snapchat met de ‘For my eyes only/Alleen voor mij’-functie nog wel jongeren in het achterhoofd te houden. Met deze functie verplaats je namelijk bepaalde snaps in je Memories naar een vergrendeld gebied. Zo kunnen gebruikers zonder aarzelen hun telefoon de ronde te laten doen op een kringverjaardag zonder dat ze zich zorgen hoeven te maken over hun familie die hun gênante momenten op Mallorca zien.

 

Wat biedt dit voor mogelijkheden voor mijn bedrijf?

Allemaal leuk en aardig op het niveau van de eindgebruiker, maar marketingtechnisch gezien zijn is de Memories-functie ongelooflijk waardevol. Waar voorheen Snapchat’s verdienmodel nogal gecompliceerd was (vooral voor Snapchat zelf), wordt het nu opeens een interessante tool voor adverteerders. Na betaalde geofilters en een Discover functie die niet echt van de grond kwam, is er nu eindelijk een manier om goed in te zetten op Snapchat-marketing.

Memories geeft marketeers bijvoorbeeld de kans om dezelfde Snap op meerdere momenten te versturen om zoveel mogelijk exposure te krijgen. Ook heb je nu de mogelijkheid om uit verschillende pre-made formats te kiezen, waarmee je bijvoorbeeld leuke inhakers de wereld in kan sturen. Daarnaast biedt het bijvoorbeeld de mogelijkheid om tijdens live-events beter na te denken over de copy in de snap, terwijl je nog steeds alles vast kunt leggen.

Het moge duidelijk zijn: in 2013 was hét keyword van Snapchat nog ephemeral (kortstondig), tijdens de presentatie van Memories werd deze term geen enkele keer genoemd. Naar mijn mening een goede move, het medium blijft zichzelf innoveren en trekt nieuwe gebruikers aan zonder het oude (of juist jongere) segment af te stoten.

Ook laat het zien dat Snapchat een nieuwe weg inslaat met maar één doel in het vizier: Zuckerberg’s nummer 1 positie.

3
Felix Geeraths

social advertising specialist



0 Reacties


Laat een reactie achter.

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle verplichte velden zijn gemarkeerd met *