Blog

28 november 2011

De kracht van social proof

Nul

We starten bij nul. Nul volgers op twitter, nul connecties op linkedin. Nul referenties van klanten bij het opstarten van de nieuwe business. Nergens om naar toe te verwijzen. Geen enkele referentie van derden over je capaciteiten. Iemands vertrouwen is niet zomaar gewonnen. Mensen reageren op anderen en observeren wat andere mensen doen. Kijk naar het onderzoek waarbij een groep het langste stokje moet aanwijzen, deze zijn alleen geïnstrueerd om het verkeerde te zeggen behalve de laatste persoon. Deze zal in de meeste gevallen meegaan met de groepskeuzeu ook al ziet deze duidelijk dat het niet het langste stokje is. Zie de video van The Asch experiment:

Insert social proof. Mijn vrije vertaling van de wiki

“Psychologisch fenomeen waarbij er vanuit wordt gegaan dat acties van anderen correct zijn voor de gegeven situatie. Dit effect is duidelijk aanwezig bij sociale aangelegenheden waar mensen niet in staat zijn om een correcte manier van handelen te bepalen. Dit komt door de verwachting dat anderen mensen meer kennis hebben van de situatie.”
solomon-asch

Conformiteit

In marketing wordt ingespeeld op het fenomeen ‘Social Proof’. Niets voor niets staan logo’s van klanten op de website van elke B2B bedrijf. Niets voor niets worden referenties gevraagd bij het bewijzen van de bewezen diensten. Consumenten baseren hun eigen waardeoordeel in meer of mindere mate op die van anderen. De eigen kunnen en beoordeling laten we ook mede afhangen van derden. Insert Social media. Op welke fanpage zou je eerder doorklikken? De pagina met 6 likes of eentje die al door 4 vrienden en duizenden anderen is geliked?. Duidelijk. Maar voordat we die kritische massa bereiken die het vliegwiel verder aantrekt moeten we eerst flink investeren. Er zullen investeringen nodig zijn in tijd, geld en moeite. Meningen moeten gevormd worden en daadkracht getoond. Dan kan social media voor je werken. Social proof komt in zoveel onderdelen terug. Hoeveel reacties een blogposting heeft. Hoeveel ratings een restaurant heeft gehad op Iens. Welk cijfer de reis op Zoover heeft. En toch kom ik ook weer uit bij social influence; de klout’s en Peerindexen van deze wereld tellen heel hard mee om de social proof te bewijzen.

Laatste procenten

Dat dat uiteindelijk in je voordeel kan werken laat onderstaande tweet zien;

Klout-invloed-300x116

Eerst moet je product en dienst retegoed zijn. De laatste procenten van je tijd en budget kan je gebruiken om via social media het vliegwiel van social proof in te zetten en anderen elkaar te laten vertellen dat ze goed zitten bij jou.

Geïnspireerd door: the power of social proof in social media

Eerder verschenen op Marketingfacts

0


0 Reacties


Laat een reactie achter.

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle verplichte velden zijn gemarkeerd met *