Blog

13 november 2011

De Invloed van Invloed

Vroeger… je weet wel… toen we nog brieven schreven, regeringen nog invloed hadden en de zeepkist het podium was om jouw eigen woord te verkondigen. Toen werden de mensen met invloed al geprikkeld met gratis items. In de hoop dat ze deze gingen testen en over het product gingen schrijven. Zo kregen de invloedrijke bloggers nieuwe telefoons, laptops en allerlei items opgestuurd. We komen in een volgende fase terecht. Niet meer de dure auto en de stropdas doen ‘t ‘m. Nope, nu doen we ‘t met badges, aandelenprijzen op iemand zijn online leven en invloed scores door middel van interacties, aantal volgers, retweets en originele blogpostings. Er zijn genoeg die de online invloed trachten te meten, nooit helemaal transparant, want dan krijg je de SEO achtige verschijnselen;

“a man walks into a bar, grill, pub, public house, Irish bar, bartender, drinks, beer, wine, liquor”

Nu al heb je met Klout, Peer Index, BackType, Tweetlevel, Empire Evenue, Proliphiq allerlei tools die jouw online invloed hard willen maken via een cijfer. Royal Club gebruikt zelfs jouw gegevens van interactie en aantal vrienden als basis voor de online campagne. Mede door die cijfers kan je punten verdienen met het spel. Invloed is niet nieuw, maar het feit dat we het kunnen kwantificeren wel. Dit doen ze allen wel aardig op dezelfde manier, en er is altijd veel commentaar op. Het is nu eenmaal niet perfect te doen (@iedereen heeft Kloutscore van 61, maar is al 2 jaar zwijgzaam) met logaritme’s om menselijke invloed te meten. En dat is nog veel te algemeen. En enkel online. Dat zegt nu meer over de social media geeks dan over de echte invloed van iemand online. (update: Hoewel?)

kloutscore-fail-300x118

Maar waar ik naar toe wil is wat Klout verder doet met Perks; Het exclusief aanbieden van aanbiedingen voor de top influencers zoals dat zo mooi wordt genoemd. Daarmee komen we direct in de influencer marketing gebied terecht. Dat bestaat volgens Wikipedia (dus dan is het waar) uit 4 onderdelen; – Identificeren van influencers en hen in volgorde van belangrijkheid zetten – Marketing van influencers – Marketing door influencers – Marketing met influencers

Klout-perk-spotify

Spotify heeft (als je het nog niet gebruikt en muziekliefhebber bent; doen!) zijn uitrol in de US via Klout Perks gedaan. Dus exclusief voor de mensen met een hoge Influence score is er een aanbieding. Online influence automatisch meten staat nog in de kinderschoenen maar voor elke business is het zeer interessante informatie. De groei van dit soort producten en tools zal zeer groot gaan worden.

Het gebruik van de online score als ingredient voor jouw online marketing activiteiten. Is dat gezond? Waar gaat dit heen en is dat wel wat wij willen? Ik hoor graag jullie mening!

0


0 Reacties


Laat een reactie achter.

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle verplichte velden zijn gemarkeerd met *