Blog

De impact van content: waarom surveys een must zijn-0
21 February 2018

De impact van content: waarom surveys een must zijn

Wanneer je werkt met cijfers, rapportages en evaluaties om resultaten te beoordelen, interpreteren en optimaliseren hoor je vaak de kreet ‘meten is weten’. Zelfs tijdens de Olympische Spelen komt de term voorbij, want coach Jac Orie meet bijna alles. Hij doet dat met veel succes. Toch is meten niet per se weten. Het gaat er namelijk om wát je meet. Als het om (social) content gaat zijn surveys eigenlijk een must – of noodzakelijke aanvulling – om de impact van de content te meten. Pas wanneer je mensen ergens naar vraagt zie je het wat of waarom achter een view of klik.

WAT ZEGGEN JE CIJFERS EIGENLIJK

Al vaker schreef ik over metrics, rapportages en het meten van resultaten, bijvoorbeeld in mijn blog “5 bullshit metrics”. Hierin bespreek ik de zin en onzin van een aantal specifieke metrics. Het is vooral van belang dat je cijfers in context plaatst, probeert benchmarks op te bouwen en altijd vragen blijft stellen. Social metrics geven dan inzicht in je prestaties en resultaten: hoe veel mensen bereik ik, welke content levert meer interactie en klikken op en wat betaal ik daarvoor? Zo kun je content en media met elkaar vergelijken.

MAG IK U EEN PAAR VRAGEN STELLEN?

Wat deze cijfers je echter niet vertellen, is welke impact de content op je merk of product heeft. Om in kaart te brengen hoe content merkbekendheid of -voorkeur beïnvloedt is er meer nodig dan een rapport met cijfers over bereik of het aantal klikken. Je zult het mensen moeten vragen. Met surveys kun je mensen direct vragen naar bijvoorbeeld merkbekendheid of waardering van je content en zo de impact ervan in kaart brengen. Ook tussen dezelfde of vergelijkbare uitingen op verschillende media. Dit wordt ook wel ‘brand tracking’ genoemd.

Uiteraard geldt ook voor het doen van een survey en de resultaten ervan dat je dit op de juiste manier moet doen. Kort gezegd: stel de juiste vragen, met een duidelijk doel, aan genoeg mensen in de juiste doelgroepen, herhaal onderzoeken zodat je benchmarks kunt opstellen en langdurig effect in kaart kunt brengen en combineer surveys met andere bronnen. Zo creëer je context en bouw je aan een compleet beeld voor maximaal inzicht. En natuurlijk is het ook van belang om een survey zo kort mogelijk te houden, een incentive aan te bieden en te zorgen dat deze in elke online omgeving goed werkt.

DE IMPACT VAN CONTENT: WAAROM SURVEYS EEN MUST ZIJN | SOCIAL.INC BLOG

VOOR- OF ACHTERAF

Naast het achteraf meten van de impact, kun je ook de waardering van content an sich meten door ernaar te vragen. Bij merkonderzoek achteraf kun je aanvullend naar (onder andere) de waardering van content vragen. Ook vooraf kun je content testen: leg verschillende uitingen voor aan je doelgroep, en vraag naar de waardering ervan. Hierdoor krijg je reeds vóór productie inzicht en kun je de content nog aanpassen of bepalen welke content je het beste in kunt zetten.

Kortom: surveys zijn een noodzakelijke aanvulling op andere metrics en cijfers, en geven je inzicht in de impact die jouw content maakt. Door te kijken naar online metrics krijg je inzicht in bereik, klikken en kosten van een campagne of platform. Door te vragen wat mensen van je content vinden, krijg je inzicht in het wat en waarom van de cijfers en schep je context bij de data.

Meer weten? Neem dan contact met ons op!

Maarten Bresser

data analyst

0