Blog

De #artSmellery: de geur van kunst-0
16 June 2017

De #artSmellery: de geur van kunst

Een campagne waarin kunst, geur en een wasmachine samenkomen!

Stel je voor… je staat voor een wit doek. En je ziet alleen een wit doek. Maar je ruikt wel van alles. Welk schilderij zie je voor je, als je afgaat op de geur?

Wat als je een schilderij niet ziet, maar wel ruikt?

Geurkunstenaar Jorg Hempenius heeft werken van Chagall, Van Gogh, Malevich, Liechtenstein, Gestel en zelfs van Mondriaan tot leven gebracht met geuren. Tijdens een tiendaagse ‘experience’ kregen bezoekers van het Stedelijk Museum Amsterdam de kans om schilderijen te ruiken… én te raden om welk beroemd schilderij het ging.

Deze zogenaamde ervaring – ook wel de #artSmellery genoemd – is een bijzondere samenwerking tussen Siemens Home en het Stedelijk Museum Amsterdam.


Bovenstaande video is gemaakt om op de social kanalen van Siemens Home NL de #artSmellery aan te kondigen.

sensoFresh wasmachine: zonder was toch fris

Het idee voor de #artSmellery is ontstaan bij het Duitse reclamebureau Heimat. Zij bedachten dit als campagne voor de nieuwe ‘revolutionaire’ Siemens sensoFresh wasmachine. Dit is een wasmachine die door het gebruik van actieve zuurstof geurtjes verwijdert uit kleding, zonder deze te wassen. Je eigen stomerij dus!

Co-creating met BSH

Sinds begin dit jaar werken wij met veel enthousiasme voor BSH Huishoudapparaten. BSH is bekend van onder andere Bosch en Siemens, maar ook de merken NEFF en Gaggenau vallen onder BSH. De #artSmellery is de eerste campagne die we samen met BSH hebben uitgewerkt.

Hoe geur onze perceptie verandert

De vraag aan SOCIAL.INC was: ‘Hoe breng je een campagne online tot leven waarin ‘geur’ en ‘innovatie’, maar vooral ‘beleving’ centraal staan?’ Met de unieke #artSmellery campagne is deze vraag beantwoord.

In de eerste fase werden, in samenwerking met het bureau Protein, influencers ingeschakeld om de geurkunst te introduceren. Er volgden in de loop van de campagne een campagnevideo, zes video’s met geurkunstenaar Jorg Hempenius, drie video’s waarin Bart Rutten (voormalig Hoofd Collecties van het Stedelijk Museum Amsterdam), Gertjan Sturm (BSH Huishoudapparaten B.V.) en Jorg Hempenius (geurkunstenaar) hun kijk geven op de #artSmellery.

Een mozaïek van 10 video’s

Eén van de kanalen waar we de #artSmellery groots en vooruitstrevend aankondigden, was Instagram. Dit hebben we gedaan door middel van een mozaïek-post: een vlak van 12 losse Instagram-posts die samen weer één geheel vormen.

En bijzonder: het mozaïek bestaat uit maar liefst 10 video’s! Bezoekers die rondneuzen op het account van Siemens Home NL krijgen op deze manier een indruk van de #artSmellery. Daarnaast heeft het startende Instagram-account van Siemens Home hiermee meteen een mooie basis.

Een vijfdimensionale samenwerking voor maximaal resultaat

Uniek aan deze campagne is niet alleen de vorm, maar ook de intensieve samenwerking tussen de betrokken partijen: BSH Huishoudapparaten, Stedelijk Museum Amsterdam, Heimat, Protein en SOCIAL.INC. Samen is er gezorgd voor een ‘doorvertaling’ naar de Nederlandse markt.

Ina Kruse, Social Media Manager BSH Huishoudapparaten:

“De #artSmellery was voor ons een unieke ervaring – niet alleen de experience in het Stedelijk Museum Amsterdam zelf – maar ook hoe alle campagneonderdelen tot leven kwamen en uiteindelijk één geheel vormden.

Het was voor ons als klant heel fijn dat alle partijen goed samenwerkten en wij ons met een gerust hart op de inhoud konden focussen. Deze campagne vergde veel creativiteit en professionaliteit en wij zijn enorm trots op het resultaat!”

En Ina is niet de enige: ook wij zijn trots. Dat ruikt naar meer!

Voor meer informatie over de #artSmellery: http://bit.ly/SiemensartSmellery.
En wil je nou ook mooi werk maken met ons? Laat van je horen!

Additionele info / bronnen:

Het product: sensoFresh
De doelgroep: leading edge
De unieke samenwerking: Het Stedelijk Museum Amsterdam en BSH (Siemens)
Website: www.artsmellery.nl
TVC: https://www.youtube.com/watch?v=X8Yv5umY93E
De influencers (Vice artikel): https://creators.vice.com/nl/article/beleef-wereldberoemde-schilderijen-in-geuren-maar-zonder-kleuren
Instagram account: https://www.instagram.com/siemenshome_nl
YouTube: https://www.youtube.com/user/siemenshuishoud
Bureaus: Heimat, Coopr, Protein, SOCIAL.INC

Iris Graatsma
producer
0