Blog

21 juni 2018

Dansende sperziebonen en luie druiven: het verhaal achter de Albert Heijn InstaBonus

Dat millenials voornamelijk online te vinden zijn hoeven we niet meer uit te leggen. En dat ze liever door hun Insta Stories bladeren dan door huis-aan-huisbladen hadden wij ook wel door. Dus toen Albert Heijn ons vroeg hoe we de Bonusfolder konden verrijken voor de jongere mediaconsumenten, dachten we meteen aan Instagram.

Instabonus

En zo ontstond Albert Heijn InstaBonus: een Instagram Story format, waarin wekelijks één artikel uit de folder in de spotlights wordt gezet. Door creatief gebruik te maken van de mogelijkheden die Instagram Stories biedt, wordt er op een komische en interactieve manier een verhaal verteld, waarin het product de hoofdrol speelt.

 

Waarom insta story’s

Voor Albert Heijn en SOCIAL.INC was Instagram het meest logische platform om de Bonusfolder naar millenials te brengen. Het platform groeit nog steeds hard (op moment van schrijven heeft Instagram in Nederland 4,1 miljoen dagelijkse gebruikers) en de Story-functie zorgt voor steeds meer ‘time in app’.

Story’s zijn – net als de folder – van een tijdelijk karakter. Door één Bonusstory per week te plaatsen speelt Albert Heijn in op de FOMO van de doelgroep: als je de InstaBonus mist, is-ie weg. Om deze reden, en omdat de aanbiedingen na een week weer vervallen, zijn de Story’s maar een week tussen de ‘hoogtepunten’ op het Instagramaccount te zien. Daarna zijn ze echt verdwenen.

 

 

Om de aandacht bij het product en het verhaal te houden, wordt er wekelijks slechts één product uitgelicht. Daarmee blijft ook het aantal beelden binnen de perken. Door veel beelden of té reclamische uitingen in een Story te verwerken, vergroot je het risico dat je doelgroep afhaakt, of zelfs dat je account “gemute” wordt. Eenmaal op mute is de kans klein dat je volgers de Story’s nog zien. Muten is eigenlijk het Insta-equivalent van de NEE/NEE-sticker.

Het succes

De InstaBonus van Albert Heijn is een groot succes. Wekelijks kijkt een kwart van de volgers naar de Story, met een uitkijkpercentage van rond de 70%. Daarnaast was de Story over de pitloze druif genomineerd voor een Beste Social Award!

De InstaBonus is elke maandag te zien op het Instagram-account van Albert Heijn. Klik hier om te volgen!

 

Bart Delwig

digital content producer

0