Blog

28 juni 2018

Creators vs Influencers

Content creators, social influencers, influencer marketing, de creator-aanpak. De termen vliegen je de afgelopen tijd om de oren. Maar wat is nu precies wat en belangrijker: wie wil je waarvoor inzetten?

Allereerst, wat is het verschil?

Creators moet je eigenlijk zien als artiesten. Voor Instagram en het internet had je artiesten en/of kunstenaars die kunst maken. Kunst is er altijd al geweest en artiesten zien het creëren ervan als een noodzaak. En kunst houdt zich helemaal niet bezig met doelgroepen, bereik en engagement, zo werkt kunst nou eenmaal niet.

Influencers moet je meer zien als een distributie kanaal. Klinkt wat kort door de bocht, maar in de basis is dat wel waar we het over hebben. Als merk zoek je veelal toch die ene influencer om bereik te generen. Het inzetten van een bekend iemand of platform om je boodschap over te brengen is ook al eeuwenoud. The New York Times steunt bijvoorbeeld al sinds 1860 openlijk een van de presidentskandidaten bij elke verkiezing.

 

Wie zet je voor wat in?

Hier is waar een enorm grijs gebied ontstaat. Er zijn namelijk best veel creators die je een influencer zou kunnen noemen. En op die beurt ook weer influencers die in hun hart eigenlijk een creator zijn. Hierover later meer.

Het allerbelangrijkste waar wij naar kijken is een fit met het merk. Past de persoon met wie we aan de slag willen bij het merk? Is hij of zij in staat om een brug te slaan tussen het merk en de doelgroep die ze willen bereiken?

De creator

De perfecte creator is in mijn ogen iemand die midden in de doelgroep staat en jouw creatieve partner kan zijn om je merkboodschap over te brengen. Met de groeiende behoefte aan originele content, zijn zij de kleine boetiekjes op de hoek die precies weten wat er in die buurt speelt. Vertaal dit naar social media platforms en dan heb je content creators die naadloos aanvoelen wat wel en niet werkt op bijvoorbeeld Instagram en YouTube. Vertrouw op hun expertise om die brug te slaan. Of in gewoon Nederlands, laat ze lekker hun ding doen. Gebruik vervolgens weer het bereik van je eigen platforms om die creaties te verspreiden.

De influencer

Een influencer is in mijn ogen een katalysator. Iemand die ervoor zorgt dat jouw content exposure krijgt onder een grote groep mensen. Ze hebben ook invloed op deze grote groep mensen en daarom moet je ook een influencer een zekere mate van vrijheid geven om hun ding te doen. Ze zijn in te zetten om jouw content of campagne bij een groter publiek te krijgen, maar wel op een manier die past bij hun eigen content. Anders is het niet geloofwaardig, en prikken hun volgers er zo doorheen.

De influencer is dan ook niet altijd de creator. In sommige gevallen heb je dat kan wel en dan heb je een win-win situatie. De perfecte personificatie van je doelgroep, die ook nog eens jouw merkboodschap feilloos weet om te zetten in prachtige verhalen en daarmee een enorm publiek bereikt. We weten allemaal dat dit soort eenhoorns lastig te vinden zijn.

 

Creator in Residence

Bij SOCIAL.INC zijn we continu op zoek naar een juiste fit tussen creators en de merken waar we voor werken. Daarom hebben we vorig jaar het Creator In Residence programma gelanceerd. Dit is precies zoals het klinkt. We halen een creator in huis en kijken samen wat die kan betekenen voor onze klanten, en visa versa. We zijn gestart met Julia Koopman. Deze enthousiaste tiener verraste ons met haar opmerkelijke en humoristische kijk op het leven. Zo ging ze van achter de kassa naar voor de camera en maakte ze zelf haar droom waar om eens op de cover van de HEMA-folder te komen.

Julia X Bosch Home

Julia bleek al snel een goede fit te zijn voor Bosch Home. Samen met haar creëerden we het videoformat Jong geleerd, jong gedaan’ waarin Julia, die inmiddels op kamers woont, het reilen en zeilen van het huishouden doen leert. Deze manier van werken smaakte ons naar meer en binnenkort gaan we dan ook aan slag met een nieuwe creator. Stay tuned!

“een creator wil inspireren en content maken die waarde toevoegt aan de ontvanger die er interactie mee heeft.”

 

Noem een creator geen influencer

Even terugkomen op de termen. Een creator weet dat hij of zij invloed heeft, maar zal zichzelf liever niet een influencer noemen. Schoorvoetend zie je wel steeds meer creators deze term adopteren en dat is allemaal onze schuld. Het is namelijk geen geheim dat marketeers altijd alles verpesten. Eerst was het Facebook, toen Twitter, daarna Instagram en nu zijn de ‘influencers’ als breed domein aan de beurt. Daarmee bedoel ik de creators die hard hebben gewerkt om hun eigen (soms niche) plekje te vinden op online community’s. En met succes. We zien steeds meer toffe samenwerkingen tussen deze content creators en merken.

Zwart-wit

Het probleem ligt voor mij een beetje in de term. Er wordt helaas nog wat teveel zwart-wit naar gekeken. Een definitie zoals: ‘Een influencer is iemand die significante invloed kan uitoefenen op aankoopgedrag’ is typisch iets wat door marketeers verzonnen is; met enkel het doel ‘conversie’ voor ogen. Immers, iemand die echt invloed heeft zal het helemaal niet nodig hebben om zichzelf influencer te noemen. En door iemand een influencer te noemen, duw je ze eigenlijk automatisch in het hoekje van advertentiedoeleinden, #spon. Dat is ook de reden waarom veel creators het woord zelf liever niet gebruiken. Want ‘influencer zijn’ of ‘invloed hebben op aankoop’ zou de bijvangst moeten zijn van geweldige contentcreatie. Door de term ‘influencer’ krijgt het direct de commerciële bijsmaak die je nu juist probeert te vermijden. Want een creator wil inspireren en content maken die waarde toevoegt aan de ontvanger die er interactie mee heeft.

Als de allerbesten zichzelf geen influencer noemen, waarom zouden wij dat dan in godsnaam nog doen? Ik pleit ervoor het woord in 2018 uit te bannen.

Who’s with me?

PS: Lijkt het jou tof om Creator in Residence te zijn bij ons? Stuur ons een berichtje via een kanaal naar keuze. 😉

Hidde Tuinstra

sr. creative

0