Blog

18 juli 2014

Case: live inhakers op Twitter tijdens het WK voetbal

Stegeman ontwikkelde rond het WK een actie ter promotie van haar droge worst. Met de Juich App ‘viel er altijd wat te juichen’, zelfs wanneer Nederland niet de finale zou halen. Door voor elke wedstrijd van Oranje de vragen in de Juich App te beantwoorden (‘in welke minuut wordt de eerste gele kaart gegeven?’, ‘in welke minuut verschijnt de eerste mooie dame in beeld?’) maakten de deelnemers kans op hun eigen WK-droomfinale: een boottrip in Amsterdam, met groot scherm, Braziliaanse hostesses en een DJ, ter waarde van €10.000. #worstcase (padaboem!) had je tijdens finale dus altijd nog een leuk feestje.

Social Inc. kreeg de mooie opdracht om de actie in en via social media zo groot en zichtbaar mogelijk te maken. Onze centrale aanpak bestond uit het maken en promoten van live inhakers op (waar anders dan) Twitter. Dit leverde onze een geweldig leuk avontuur op en… natuurlijk de nodige learnings, waarbij we niet te beroerd zijn om die met je te delen!

worstcase

1. Kies de grootste partner. Met een relatief bescheiden campagnebudget kozen we om te focussen op twee online partners, Twitter en Voetbalzone. En die keuze bleek de juiste. Vooral Twitter explodeerde vrijwel tijdens elke wedstrijd van Oranje. Bij Voetbalzone lieten we live content ook doorplaatsen op Facebook en Twitter, met het nodige succes.

2. Bedenk vooraf al zoveel mogelijk content, zodat je tijdens de wedstrijd voornamelijk tijd kunt besteden aan het actualiseren ervan, bijvoorbeeld door het toevoegen van de naam van een speler waar het op dat moment om draait. Onze ‘adios Casillas’ tweet was de meest succesvolle uit de hele reeks.

adioscasillas

3. Probeer dicht bij je merk/product te blijven, hoewel dat niet altijd de makkelijkste manier is om te scoren. Wij hebben ons ook wel eens laten verleiden tot het maken van een inhaker die helemaal niets met worst te maken had, dat deden we echter vooral, omdat de wedstrijd niet echt de juiste inspiratie bood (die tegen Costa Rica, tot aan de overwinning gebeurde er weinig, ook al was het spannend).

4. Non-branded content gaat harder dan branded content. Wij ondervinden dit aan den lijve, toen wij een non-branded inhaker lanceerden op persoonlijke titel, die de halve wereld over ging. Ook het succes van het beruchte #twelftal is daar voor een groot deel op te herleiden.

costaricuit

5. Kies het juiste moment. Dit is een listige. Het juiste moment bleek bijvoorbeeld niet wanneer het nog 0-0 was. Je zag op dat moment dat niemand op Twitter er echt voor durfde te gaan, met als gevolg dat de content niet ging vliegen. Het was gewoon te spannend. Het juiste moment bestaat wel uit direct na een overwinning (Twitter ontploft!) en er bleek ook nog zoiets als een long-tail te bestaan, in de vorm van de volgende ochtend. In het begin van het toernooi zetten wij het advertentiebudget vooral direct na de wedstrijd in, later in het toernooi bewaarden we daar nog een deel van voor de volgende ochtend. De inhakers blijken op dat moment nog voor meer dan genoeg mensen relevant te zijn en vooral op Voetbalzone’s Facebook pagina zagen we dan juist een hogere engagement ratio.

6. Kies het juiste onderwerp. Eerlijk is eerlijk, wij zijn niet ingehaakt op de zweefduik van Van Persie. Gemiste kans. Maar toen het tegen Chili wat moeizaam ging, besloten wij om het vuurtje nog eens op te stoken dat die dag werd aangewakkerd door Louis van Gaal – de FIFA zou door de programmering Brazilië de mogelijkheid bieden om Nederland te ontlopen in de achtste finales. Onze ‘Hey Brazil, #worstcase we meat you in the finals’ deed het boven verwachting goed. Nou ja, stiekem wisten we dat natuurlijk wel 😉

worstcasewemeatyou

7. Retweet en win, ach ja, waarom niet? In het kader van het experiment gooiden wij er wel eens een ‘retweet dit bericht en maak kans op een doosje worst’ in en tot onze verbazing deed die het even goed als sommige live inhakers die we betaald ondersteunden. En geen klachten bovendien, vooral leuke reacties. Hoe simpel kan het zijn.

8. Twitter is het absolute en zonder twijfel nummer-1 second screen medium tijdens grote events! Het werd ons meer dan ooit duidelijk. Twitter ontplofte tijdens het WK. Meerdere malen. Zie hier de compilatie die Twitter hier zelf van maakte. Love it.

9. Twitter-ads werken. Twitter ads zijn bijzonder eenvoudige inzetbaar en toch valt er ook goed mee te variëren en te optimaliseren. ‘Targeting op TV programma’s’ maakt het bijvoorbeeld bijzonder eenvoudig om iedereen te targeten die geïnteresseerd is in een bepaald programma. Een doelgroep die Twitter dan zelf bepaalt. In het geval van het WK bestond de doelgroep dan uit gebruikers van de hashtag, volgers van specifieke accounts en look-a-likes.

twitter tv targeting

Het feest was natuurlijk nog groter geweest wanneer Oranje de titel had gepakt. Maar ja, over vier jaar zitten wij weer klaar om los te gaan!

0
Emile van den Berg

innovation & business development



0 Reacties


Laat een reactie achter.

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle verplichte velden zijn gemarkeerd met *