Blog

31 december 2013

Bye bye 2013!

Het jaar zit er weer op, 2013 is echt voorbij gevlogen. En wat was het een bewogen jaar! Goed, dat waren wel genoeg clichés, tijd om leuke (en minder leuke) herinneringen op te halen.

Social media goes visual.
Twitter vs Instagram, Instagram vs Snapchat.

“Weet je nog” dat je vroeger alleen met 140 tekens je punt kon maken? Twitter is in 2013 veel visueler geworden door het tonen van foto’s direct in de timeline en biedt net als Instagram verschillende fotofilters. Ook lanceerde Twitter begin dit jaar Vine, wat ons uitdaagde om in zes seconden een pakkende boodschap over te brengen. Dat zorgde voor heel veel creatieve filmpjes. Daarop kwam al snel een antwoord van Instagram met een video feature. Een heuse concurrentiestrijd met Vine dus. Bij Instagram mogen de filmpjes overigens vijftien seconden duren. Instagram lonkte ook naar de Snapchat liefhebbers met hun nieuwe functie ‘Instagram Direct’ die het mogelijk maakt filmpjes en foto’s direct naar iemand te versturen.

De records

Op Twitter waren dit jaar hoge pieken te zien. Weet je deze nog?

 

De inauguratie van Obama leverde maar liefst 1,1 miljoen (!) tweets op. Maar ook de dood van Iron Lady Thatcher, de kroning van Willem Alexander, de MTV Awards en Nelson Mandela zorgden voor Twitterrecords. Twitter heeft al deze momenten samengevat in een mooi lijstje. Hierin staat ook de beursgang van Twitter in November, waar onze Edwin Res een blog over schreef. Een ander record werd behaald door Justin Bieber. Hij behaalde dit jaar meer dan 40 miljoen volgers op Twitter. Dat is evenveel mensen als 2,4 keer de bevolking van Nederland! Natuurlijk mag de discussie rond Zwarte Piet hier niet ontbreken. Het initatief ‘Pietitie’ zorgde voor een absoluut record, door binnen 24 uur de grootste Facebookpagina van Nederland te worden.

Trends en ontwikkelingen

Nieuwe trends en ontwikkelingen bij de verschillende platformen blijven elkaar in hoog tempo opvolgen. Omdat we er behoorlijk op los Twitteren tijdens TV-programma’s op ons tweede scherm, introduceerde Twitter TV ad targeting. Voorbeeld: Je kijkt naar en twittert over The Voice of Holland met hashtag #tvoh. In het reclameblok rondom het programma komt een reclame over tandpasta voorbij. Voor dit tandpastamerk is het nu mogelijk om met een promoted tweet in jouw timeline te verschijnen.

Ook rolde Twitter TwitterCards uit, waarmee je direct leads kunt genereren in een tweet. Wij gingen daarmee aan de slag voor ABN AMRO en Jolante schreef er een uitleg over. Pinterest lanceerde dit jaar Pinterest Business accounts, speciaal voor bedrijven. Samen met het uitrollen van promoted Pins wordt Pinterest dus steeds relevanter. En weet je nog dat Facebook de #hashtag introduceerde? Nee, wij ook niet 😉

The last dance

We namen dit jaar ook van een aantal dingen afscheid. Zo was er het veelbesproken schrappen van Google Reader. Veel gebruikers zijn hier niet blij mee, en zoeken wanhopig naar een alternatief. Een club journalisten zet zelfs een online spreadsheet op, waar veelgebruikte alternatieven besproken worden. Nog veel heftiger was het afscheid van Hyves. Per december is Hyves geen sociaal netwerk meer, maar alleen een online spelletjes platform. En dus danste de dansende banaan zijn laatste dans…

Op naar 2014!

Bij Social Inc. hebben we helemaal zin in 2014. Maar eerst nog even terugblikken op de mooie gebeurtenissen van het afgelopen jaar. In 2013 mochten we ook een aantal mooie nieuwe klanten verwelkomen, waaronder ABN AMRO, KPN M2M, Bruna en Plan Nederland. We werkten aan mooie strategieën en projecten samen met hen, maar natuurlijk ook met onze bestaande klanten. Hier zijn fantastische projecten en acties uit voortgekomen zoals de #geslaagd actie en het blog van Hi, met wie wij dit jaar zelfs ons vijfde jaar ingaan! Dit jaar zijn we ook vol op event-based community management gedoken en waren we onder andere actief tijdens TEDx Amsterdam, de opening van de nieuwe Hornbach vestiging en diverse ABN AMRO Sponsored sportwedstrijden (World Tennis Tournament, KLM Open en diverse hardloopwedstrijden).

Met veel plezier kijken we terug op onze #socialstories events. Op 27 mei hadden wij Twitters Tony Wang en Benjamin Ampen op bezoek tijdens ons vierde #socialstories event over Twitter. Later in het jaar, op 1 oktober, organiseerden wij ons vijfde #socialstories event: #CHANGE. Dit event stond volledig in het teken van Social Business (Brains, Balls en Budget!). Over Social Business geproken; de eerste stappen in ons onderzoek ‘Social Business Now’ zijn ook een feit! We interviewden 9 CxO’s over social business en zijn momenteel hard aan het werken aan het whitepaper. Een eerste voorproefje stond in het Tijdschrift voor Marketing.

TVM2

Het hele team van Social Inc. wenst je een gelukkig, social 2014!

0
Gaby Verseveldt

digital project manager



0 Reacties


Laat een reactie achter.

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle verplichte velden zijn gemarkeerd met *