Blog

Branded community’s: Het starten van een branded community-0
14 december 2018

Branded community’s: Het starten van een branded community

Online community’s zijn hot. Eigenlijk zijn ze altijd hot geweest, maar in de nasleep van de Grote Facebook Fuckups (van data leaks en Insta’s fakeness tot algoritmes die organisch bereik lieten kelderen) zien steeds meer professionals baat bij een owned community waar hun merk weer dichter tot de klant komt. En net als met iedere hype springt iedereen overhaast op de b(r)and wagon. “We willen iets met een community.” Net als dat we ooit “iets met een app” en “iets met social” wilden. Maar wat houdt “iets met een community” precies in? Wat voor community’s zijn er en is het wel iets voor jou(w merk)? In deze blogreeks duik ik dieper in op het fenomeen en spreek ik diverse experts. Met vandaag de vraag: hoe start je een branded community?

De afgelopen jaren ben ik op talloze fora en community’s aanwezig geweest. Ik schreef er al kort over in de inleiding van deze blogreeks: van het Bon Jovi-forum tot aan social community’s (hallo Hyves!) en Reddit. En nu, via SOCIAL.INC, heb ik ook kennis gemaakt met community’s van onze klanten. Sommige community’s, zoals die van Ziggo, lopen goed. Andere community’s hebben het helaas niet overleefd. En dan zijn er community’s waar we recent mee zijn gestart en nog zoekende zijn hoe deze een succes kunnen worden. Want zoals Bart van inSided in de vorige blog al aangaf; er is geen knop die je kunt aanzetten om een community plots succesvol te maken. Toch zijn er stappen die je kunt nemen om een community van de grond te krijgen. Een goed begin is het halve werk! In deze blog spreek ik met Chris Hottentot van ANWB, dat recentelijk samen met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) de Slim Onderweg-community is gestart. En ik geef vijf tips waar je direct mee van start kan!

Slim Onderweg: Van het gebaande pad

Een half jaar geleden ging de Slim Onderweg-community live met een soft launch, toen nog onder de naam Smart Mobility Community. Hiermee speelden ANWB en IenW in op grote ontwikkelingen binnen de mobiliteitswereld: autonoom rijden (zelfrijdend), connected driving, elektrisch rijden en Mobility as a Service (MaaS). “Deze ontwikkelingen versterken elkaar en zorgen voor grote veranderingen in de mobiliteit van verkeersdeelnemers,” vertelt Chris. “Maar de gemiddelde gebruiker ziet de kansen en uitdagingen van deze ontwikkelingen niet of nauwelijks. Uit onderzoek onder ANWB-leden blijkt dat de minderheid de potentiële voordelen van de zelfrijdende auto ziet. Ook blijkt dat veel gebruikers onvoldoende informatie hebben over de werking (en beperking) van slimme systemen.”

Met de community willen de initiatiefnemers de gebruiker meenemen in de ontwikkelingen van slimme mobiliteit om zo de acceptatie en het gebruik ervan te bevorderen. Maar Slim Onderweg gaat verder dan alleen kennis delen. “Wij willen leren van ervaringen van de eerste groep gebruikers en ontdekken hoe we samen met hun kennis kunnen overbrengen op de early majority.” De combinatie van kennis en ervaringen delen paste beter bij een community, dan bij een bestaand social platform. “Het nadeel van social media is dat je de regie niet in handen hebt. We hebben gekozen voor een partij die ervaring heeft met het bouwen van community’s, en omdat het een eigen platform is hebben wij zeggenschap over de inhoud van de pagina’s.” Maar social wordt niet volledig uit de weg gegaan. “We gaan andere andere (social) mediaplatformen inzetten om onze community breder onder de aandacht te brengen.”

Slim Onderweg: De weg naar de toekomst

Een soft launch is een aanrader bij het starten van een community, zodat je tijd en flexibiliteit hebt om bij te sturen waar nodig. Nu de basis staat is Chris klaar voor de toekomst. De ambitie is dan ook niet niks. “Over vijf jaar is Slim Onderweg een toonaangevende community op het gebied van slimme mobiliteit en één van de eerste plekken waar men komt voor informatie omtrent deze nieuwe ontwikkelingen.” Maar het houdt niet op bij informatie vinden en delen. “Ook de markt draagt bij door deelnemers uit te nodigen voor testen en demonstraties.” Daarmee gaat Slim Onderweg een echt meerwaarde bieden, een vereiste voor een succesvolle community. Dat is gelijk ook het advies dat Chris mee wil geven aan andere startende community’s. “Stel jezelf goed het doel voor waarvoor je de community wilt gebruiken,” zegt hij. “In contact staan met je publiek is niet genoeg. Bedenk op welke vraag moet je community antwoord geven en aan welke behoefte van je publiek het moet voldoen.”

Zes tips voor het starten van een branded community

“We willen iets met een community.” Het is een prangende vraag, maar zoals we in de afgelopen 3,5 blog hebben gelezen is een community niet zomaar gestart. Toch kan het enorm veel betekenen voor je merk. Ben je na het lezen overtuigd geraakt dat een branded community echt iets voor jou is? Met de volgende zes stappen kom je al een heel eind!

1. Doe goed research

Maartje gaf het al aan in mijn tweede blog: research is van essentieel belang voordat je een community start. Bedenk niet alleen wat jij wil vertellen of waar jij wil dat je fans over praten, maar voorzie echt in een behoefte op een manier waarop andere platformen dat nog niet doen. Kijk niet alleen goed naar andere community’s, maar meld jezelf aan en doe mee. Van praktijkervaring leer je veel. Bouw een business case op, werk een strategie uit en stel realistische doelen.

2. Kies de vorm en opzet

Wanneer je weet wat de insteek van je community wordt, kun je een platform kiezen. Een aanbieder als inSided heeft veel ervaring met het opbouwen van (service) community’s, en hebben enkele gamification elementen die engagement makkelijk maken voor lurkers. Denk hierbij aan badges en rankings die verdiend kunnen worden. Maar wellicht is een Facebook Groep meer geschikt voor jouw doelstellingen? Het voordeel hier is dat je doelgroep al op Facebook zit en de drempel lager is om de interactie aan te gaan.

3. Werk samen met interne en externe stakeholders

Lanceer je community niet in een silo, maar werk nauw samen met interne en externe stakeholders. Zorg dat er plannen gemaakt worden om je community over de hele organisatie te integreren. Welke elementen van de community vinden hun weg naar je (corporate) website, of misschien wel offline locaties? Is het mogelijk om klantreviews in de display van winkels te laten zien? Op welke manieren kunnen community-leden meebouwen aan jouw merk? Zorg ook dat je collega’s enthousiast zijn over de community en actief meepraten. Zo breng je meteen wat leven in de brouwerij.

Ook externe stakeholders dragen bij aan het succes van een community. Werk samen met andere partijen die hun achterban kunnen activeren. Zo kun je bijvoorbeeld influencers of experts content laten schrijven, die ze weer delen met hun achterban.

4. Bepaal welke content je plaatst

Het voordeel aan een eigen branded community is dat het een grote bijdrage levert aan organische zoekresultaten. Investeer daarom in (long form)-content waarin je antwoord geeft op veel uitgevoerde zoekopdrachten. Hoe meer content, hoe beter je platform zal scoren. Maar pas op: je community moet niet verzanden in een soort blog-met-comment-sectie. Uiteindelijk is interactie tussen leden de belangrijkste succesfactor. De drempel moet niet te hoog liggen voor nieuwe leden om zelf een topic te openen.

Investeer in een contentkalender waar je vooraf al veel content klaarzet om te delen. Maak hierin een afweging tussen informatieve ‘zoekmachine-topics’ en topics die op interactie geënt zijn. Zo organiseerden wij pas bij NEFF Keukengeheimen een Live Q&A met de bekende chef Andy McDonald. Dit was niet alleen erg leuk voor de fans, maar het liet ze ook kennismaken met de werking en mogelijkheden van de community.

5. Investeer meteen in je superfans

Zoals ik al eerder aangaf: superfans zijn enorm belangrijk voor je community. Zij zijn de mensen die het meest actief zijn en zichzelf potentieel kunnen ontwikkelen tot de ultieme brand ambassadors. Investeer meteen in deze mensen als je ze herkent. Geef ze via privé-berichten extra persoonlijke aandacht, nodig ze uit op kantoor, voed ze met primeurs en leuke extra’s. Zij zullen uiteindelijk ook andere leden enthousiasmeren om vaker actief te zijn.

6. Heb geduld

De belangrijkste les van allemaal. Een community heeft geen like ads waarmee je binnen no time het aantal leden laat groeien. Een succesvolle community kost tijd: na gemiddeld een tot drie jaar zul je er echt de vruchten van plukken. Maar dan heb je ook echt een eigen platform, met eigen data en fans die elkaar onder de vlag van jouw merk vinden en helpen. En dat is toch prachtig?

7. Don’t do it alone

Oké, nog één laatste tip dan. Het opbouwen van een community hoef je niet alleen te doen. Schakel experts in die ervaring hebben met community’s en die je kunnen adviseren over alles waar ik hiervoor over schreef. Heb ik al verteld dat wij bij SOCIAL.INC enorm veel praktijkervaring hebben met community’s en strategisch partner zijn van inSided? Give us a call 🙂

Het einde van deze blogserie is bijna in zicht! Volgende week verschijnt het laatste deel, waar ik kijk naar de toekomst van community’s. Want er staan ons nog spannende dingen te wachten!

0
Bart Delwig

digital content producer