Blog

Branded community’s: De toekomst is community-0
21 december 2018

Branded community’s: De toekomst is community

Online community’s zijn hot. Eigenlijk zijn ze altijd hot geweest, maar in de nasleep van de Grote Facebook Fuckups (van data leaks en Insta’s fakeness tot algoritmes die organisch bereik lieten kelderen) zien steeds meer professionals baat bij een owned community waar hun merk weer dichter tot de klant komt. En net als met iedere hype springt iedereen overhaast op de b(r)and wagon. “We willen iets met een community.” Net als dat we ooit “iets met een app” en “iets met social” wilden. Maar wat houdt “iets met een community” precies in? Wat voor community’s zijn er en is het wel iets voor jou(w merk)? In deze blogreeks duik ik dieper in op het fenomeen en spreek ik diverse experts. In deze afsluiter kijk ik naar de toekomst van community’s.  

Online community’s worden steeds belangrijker. De platformen zijn ideaal om echt dicht tot de klant te komen en het verloren vertrouwen in social platformen weer terug te winnen. Ook de technologie achter de platformen en de know how van merken nemen de volgende jaren een vogelvlucht. Zelfs Facebook erkent dit en zet haar strategie de komende 10 jaar in op community’s. De eerste effecten daarvan zien we nu al. Badges en rankings,die al jaren de norm zijn op inSided en andere communityplatformen, vinden nu ook hun weg naar de Blauwe Reus. ‘Superfan’, ‘Gewaardeerde reageerder.’ Het is slechts een greep uit de titels die Facebook toekent aan trouwe volgers van bedrijfspagina’s. Het is duidelijk: de toekomst is community.

The Voice of Community

Voice is misschien wel de belangrijkste reden waarom merken nu moeten investeren in een eigen community. In mijn gesprek met Bart van inSided kwam het al langs: een eigen community is een online kennisbank die geïndexeerd wordt door Google. Sterker nog: Google rankt branded community’s, vanwege hun sociale aspect, vaak hoger dan eigen websites van diezelfde merken. En daar wordt het interessant. Het is geen geheim meer dat voice de komende jaren steeds belangrijker en toegankelijker gaat worden. Home devices baseren hun advies op Google Cards; hooggewaardeerde SEO-content.

Dus: community content rankt super goed in Google en wordt gepresenteerd als een Google Card, omdat de waarde is bewezen. De Google Card vormt de uitkomst van de voice-opdracht. Home devices lezen ook geen tien resultaten op: slechts de topresultaten tellen. Stel je nu eens voor: iemand vraagt aan zijn of haar home device of ze een Sonos of Bose moeten aanschaffen. Sonos heeft al jaren een actieve en populaire community. Daarom vertelt de home device hoe geweldig Sonos is. Niet omdat Sonos het zegt, maar omdat andere klanten dat online zeggen. In een tijd van voice heeft een community een enorm strategisch voordeel.

The Face of Community

Eerder in deze blogreeks zijn twee grote voordelen langskomen van community’s: het maakt echt contact mogelijk tussen merk en klant en de content is betrouwbaar, omdat veel mede-klanten elkaar adviseren. De komende trend lijkt hier tegenin te gaan: de opkomst van artificial intelligence en chatbots. Toch gaan ook deze ontwikkelingen een enorme boost geven aan branded community’s. Eerder schreef ik al over wat AI de toekomst van influencer marketing kan betekenen en dat het persoonlijker contact is dan op het eerste gezicht lijkt. Dit is voor community’s niet anders: chatbots kunnen kleinere vragen en problemen met hoog tempo oplossen. Ideaal voor kleinere merken die niet de middelen hebben om 24/7 een team van community managers paraat te hebben. Op Reddit en Discourse zijn bots al steeds gebruikelijker en worden bijvoorbeeld ingezet om nieuwe leden welkom te heten op de community.

Content blijft king

Community’s zullen steeds meer geïntegreerd worden in alle bedrijfsonderdelen. Nu draaien de platformen nog voornamelijk op service, waar een enkele uitzondering zich focust op marketing en entertainment. Sonos laat zien waar het heen gaat: voorbij service en entertainment, zet Sonos in op ideation – klanten denken mee aan productontwikkeling. Ik verwacht dat merken hier de komende jaren meer op gaan sturen. Door klanten mee te laten praten, denken en serieus te nemen wordt de afstand tussen klant en merk echt kleiner en kan het vertrouwen weer toenemen. Ook co-creatie platformen worden een norm. Content blijft natuurlijk king, maar branded community’s zijn queen.  



0
Bart Delwig

digital content producer