Blog

Branded community’s: een inleiding-0
23 november 2018

Branded community’s: een inleiding

Online community’s zijn hot. Eigenlijk zijn ze altijd hot geweest, maar in de nasleep van de Grote Facebook Fuckups (van data leaks tot algoritmes die organisch bereik lieten kelderen) zien steeds meer professionals baat bij een owned community waar hun merk weer dichter tot de klant komt. En net als met iedere hype springt iedereen overhaast op de b(r)and wagon. “We willen iets met een community.” Net als dat we ooit “iets met een app” en “iets met social” wilden. Maar wat houdt “iets met een community” precies in? Wat voor community’s zijn er en is het wel iets voor jou(w) (merk)? In deze blogreeks duik ik dieper in op het fenomeen en spreek ik diverse experts. Met vandaag een persoonlijk verhaal van de grootste (in ieder geval langste) expert die ik ken; ikzelf.

Niet alleen ben ik lang, ik ben ook al lang actief op community’s. Ver voor ik in aanraking kwam met engagement rates, brand publishing en creative copywriting. We spreken begin 2002. Ik mocht eindelijk langer internetten dan een half uur per dag. En omdat ik in mijn persoonlijk leven weinig aansluiting kon vinden met de mensen om me heen, zocht ik mijn vrienden online. Bon Jovi was toen al mijn grote passie, en bonjovi.nl/forum (RIP) was zo gevonden.

HALFWAY THERE

Op één of twee leden na vond ik hier geen leeftijdsgenoten. We hebben het natuurlijk nog steeds over Bon Jovi. Maar ik was nog nooit omarmd door zo’n grote groep mensen, dus ik was al halfway there. Ik was niet meer weg te slaan van het forum. En ik werd steeds actiever op andere community’s waar andere passies centraal stonden. Ik heb zelfs nog een eigen community opgericht. Maar het Bon Jovi-forum was altijd het belangrijkst. Toen er nieuwe moderators gezocht werden om de boel in de gaten te houden, meldde ik me meteen aan. En daar zat ik dan. Een pre-puber die volwassen mannen en vrouwen op de vingers tikte omdat ze teveel aan het slowchatten waren. Eigenlijk ben ik al Community Manager sinds mijn twaalfde.

BRAND AMBASSADOR VOORDAT HET HIP WAS

Er zijn meer raakvlakken met mijn werk nu. In die tijd was het ook al een uitdaging om zo creatief mogelijk een topictitel te schrijven. Daarnaast organiseerden we de bonjovi.nl/forum-awards. Daar kon je felbegeerde titels winnen zoals ‘Duo van het Jaar 2005’ of ‘Grappigste Deelnemer 2006.’ Deze rankings en badges om meer user engagement te krijgen werken nog steeds als een trein. Al deden we het niet om de ‘resultaten.’ Het hele bestaan van de website was te danken aan een gemeenschappelijke passie. Er zat geen marketeer of business plan achter. Ik was een band ambassador lang voor ik wist wat brand ambassadors waren.

DE GESCHIEDENIS HERHAALT ZICH

Vanaf mijn negentiende ben ik officieel en betaald Community Manager. Jarenlang heb ik voor diverse merken op steeds veranderende platformen content gemaakt. Facebook, Twitter, Vine, YouTube, Instagram, LinkedIn, etc. Fora leken verleden tijd. Maar sinds een jaar of twee zie ik een nieuwe shift in mijn werkzaamheden. Ik ben steeds meer bezig op diverse owned communities, dit keer beheerd vanuit merken zelf. En ik merk dat veel kennis van 15 jaar geleden nog steeds relevant is. Maar hoe verschillen de communities nu van de fora toen?

Om dat te achterhalen moeten we eerst definiëren wat communities zijn en wat voor een soorten er bestaan. Wat ze succesvol maakt en hoe ze de afgelopen jaren zijn veranderd. Daarover vertel ik je meer in mijn volgende blog.

NIET TE BREKEN

O, en wat er met het Bon Jovi-forum is gebeurd? Deze verdween van de één op de andere dag. Niemand weet precies waarom. Maar we hebben elkaar meteen op Facebook toegevoegd. We zien elkaar nog bij concerten. En met het oog op de aankomende tour is er zelfs een bonjovi.nl/forum WhatsApp-groep opgericht. Communities never die, en de Bon Jovi-community houdt stand. Always.

0
Bart Delwig

digital content producer