Blog

Au! Zo voorkom je missers op social media-0
14 april 2017

Au! Zo voorkom je missers op social media

Een misser maken op social media: niemand wil het, maar het gebeurt wel. Want ja, fouten maken is menselijk! Toch lullig wanneer die misser dan in een lijstje met social media fails terecht komt. Daarom: acht tips om de kans op missers te verkleinen.

: Stel een aantal basisregels op


Zorg ervoor dat alle neuzen dezelfde kant op staan door een aantal basisregels op te stellen. Zoals: deel geen gevoelige informatie, laat je niet negatief uit over het bedrijf en post niet vanuit privé accounts namens het bedrijf.

: Maak sterke wachtwoorden


Een hack zit in een klein hoekje ? Maak sterke wachtwoorden (bijvoorbeeld met een wachtwoorden generator), verander wachtwoorden om de paar maanden en stel bij ieder social media account een ander wachtwoord in.

: Blijf ver van weg van inhakers op maatschappelijke onrust, oorlog en andere gevoelige kwesties


Modemerk Kenneth Cole plaatste deze inhaker (?!) op de Arabische Lente. Dit kenneth natuurlijk echt niet. Iets met een schoenmaker en bij je eigen leest blijven.

: Weet wanneer je NIET reageert


Natuurlijk wil je graag service verlenend zijn op social media. Daardoor ben je al snel geneigd om op ieder bericht te reageren. Maar let op: er wonen ook trolls in social media land, die het leuk vinden om reacties uit te lokken. Blijf scherp en zie het verschil tussen een echte en een neppe vraag of klacht.

: Niet iedereen houdt van jouw bedrijf


Ben je ervan bewust dat niet iedereen positief over je bedrijf hoeft te zijn. Bekijk een campagne of actie vanaf meerdere kanten en probeer ‘m op die manier hufterproof te maken.
Het marketingteam van McDonald’s had er bij de lancering van de #McDStories campagne niet aan gedacht dat niet iedereen even positief te spreken is over McDo. Het gevolg: de hashtag werd gekaapt en McDonald’s werd flink afgezeken:

: Check, check, dubbelcheck


Hanteer het vierogenprincipe: laat content door anderen checken voordat het online gaat.

: Research hashtags


Genoeg enge verhalen over bedrijven die hashtags verkeerd gebruiken en daardoor een flinke uitglijer maken. Protip: check hashtags voordat je ze gebruikt. Op het eerste oog onschuldige hashtags kunnen trending zijn om negatieve redenen of een andere betekenis hebben dan je denkt.

: En tenslotte: onderschat nooit de kracht van social media


Maak je een belofte in een post, ben er dan zeker van dat je deze waar kunt maken. Herinneren jullie je deze post van McDonald’s Ermelo nog? Alle geslaagden kregen een gratis menu naar keuze. Een paar uur later werd de actie aangepast:

Toch een misser gemaakt? Zo beperk je de schade:


• Geef toe dat je een fout gemaakt hebt; ga jezelf niet verdedigen
• Snelheid is key; reageer zo snel mogelijk. Waarschijnlijk word je door volgers al snel op de fout gewezen
• Kun je iets doen om een herhaling te voorkomen, doe dat dan

0
Melissa Sluyter

redacteur