Blog

5 april 2012

Ambient Social Networking

Ambient Social Networking was de talk of the town tijdens SXSW; de conferentie over online media in Austin Texas. Mobiele apps zoals Sonar, Glancee, Banjo en Highlight gebruiken GPS en de informatie op je social network profielen om je te laten weten wanneer vrienden of mensen met gemeenschappelijke vrienden of interesses in de buurt zijn. Ik ga uiteraard geen trend uit de weg en ben aan het ambient social networken geslagen met Highlight.

PEOPLE DISCOVERY…

De Highlight app gebruikt jouw gegevens van Facebook en/of Twitter en laat het je weten wanneer er potentieel interessante mensen op minder dan 150 meter van jou vandaan zijn. Het is een beetje vermoeiend dat je blijkbaar via via half Amsterdam kent; een simpel fietstochtje van huis naar de NDSM werf gaat gepaard met een boel bliepjes en push berichten. Bij elk stoplicht verwacht je een tikje op je schouder van een semi-bekende. In de kroeg speur je toch stiekem de bar af naar die ene persoon die ook YouTube-feestjes en Dolly Parton liked op Facebook. Learning nummer 1 is dus dat het prettig is om Highlight af en toe even te pauzeren of uit te zetten. Sowieso veiliger om dit te doen wanneer je thuis bent. Want het heeft iets engs als een onbekende buurman vanaf een paar meter afstand een berichtje stuurt: “leuk, woon jij ook in de Baarsjes” en vervolgens je profiel ‘Highlight’ (bookmarked). Toch geeft het feit dat je 8 gemeenschappelijke vrienden hebt je niet echt het gevoel dat deze persoon een potentiele seriemoordenaar is.

ambient-1-300x225 1

PRIVACY

Eigenlijk is ambient social networking niet eens zo nieuw; apps als Grindr worden al jaren massaal gebruikt door de gay community voor ‘local dating’. Of apps zoals Highlight de massa gaan bereiken hangt waarschijnlijk af van of/wanneer zich het eerste privacy incident voor doet. Gebruikers moeten de app nu nog zelf pauzeren. Doe je dit niet dan ben je voortdurend aan het ‘uitzenden’ wie je bent en waar je bent. Dat vreet batterij trouwens! Daarnaast maken critici zich zorgen over het ontbreken van een duidelijke privacy policy. Highlight weet waar je geweest bent, met wie je contact hebt gehad en heeft ook toegang tot de informatie en foto’s op je Facebook profiel. Deze informatie is uiteraard interessant voor adverteerders. Denk aan de rise van Bluetooth jaren geleden – toen aanbiedingen op lokatie het he-le-maal ging worden (…). Aanbiedingen via ambient social networking kunnen ook afgestemd worden op je persoonlijke interesses. Een merk zoals Runnersworld kan deze technologie gebruiken om ‘opt-in te proppen’: het merk trekt dan Facebook fans naar haar vestigingen door ze een aanbieding te doen wanneer zij in de buurt zijn.

ambient-2-300x224 2

Mocht je als gebruiker meer mogelijkheden kunnen krijgen om je voorkeuren aan te geven dan kan ik me voorstellen dat ik actiever ga Highlighten. Zo zou ik het bijvoorbeeld wel willen weten waneer iemand met dezelfde vrienden of interesses in de buurt is als ik op een event of op reis ben. Maar in Amsterdam heb ik het al druk genoeg met mijn eigen vrienden die Facebooken, inchecken en whatsappen. Wel vergeet ik steeds Highlight te pauzeren – dus dikke kans dat je me binnenkort ergens ziet opduiken op de map.

Zie jij de social benefits van Highlight? Of vind je het ronduit creepy?

0
Sanne Heerink

strategy director



0 Reacties


Laat een reactie achter.

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle verplichte velden zijn gemarkeerd met *