Blog

IGTV voor dummies: alles wat je moet weten over Instagram’s nieuwste aanwinst-0
12 juli 2018

IGTV voor dummies: alles wat je moet weten over Instagram’s nieuwste aanwinst

Onlangs heeft Instagram IGTV gelanceerd; een videoplatform voor verticale video’s, langer dan 60 seconden. Ik vertel je alles over dit nieuwe videoplatform. Want wat kan je ermee? En waarom is het geen tweede YouTube?

WAT IS IGTV?

IGTV is het nieuwe, mobile first, videoplatform van Instagram: video’s worden full screen en verticaal weergeven. Je vindt IGTV in de Instagram app (tap op de oranje-roze bol rechts bovenin het thuisscherm), maar ook als aparte app in de App Store en Google Play Store.

IGTV geeft gebruikers de mogelijkheid om langere video’s te uploaden. Bij Instastories is 15 seconden de max, terwijl video’s op IGTV een uur lang mogen zijn. Maar, let op: alleen geverifieerde en grotere accounts hebben die mogelijkheid. Overige gebruikers moeten het met maximaal 10 minuten doen.

Video’s moeten minimaal 15 seconden lang zijn. Je kunt dus geen video’s vanuit Instagram Stories doorplaatsen op IGTV. Direct vanuit IGTV een video opnemen is niet mogelijk; video’s moeten geüpload worden. Daarmee lijkt Instagram te sturen op het plaatsen van content die speciaal voor IGTV gemaakt is.

ZO WERKT IGTV

Open IGTV, dan begint er gelijk een video te spelen. Je hoeft niet eerst naar content te zoeken, want Instagram selecteert video’s van accounts die je volgt en video’s die je – op basis van je interesses – waarschijnlijk zullen aanspreken. Zelf zoeken kan natuurlijk ook, via de good old zoekbalk.

Je kunt video’s liken, erop reageren en ze via DM naar vrienden versturen.

Zelf aan de slag? Dan moet je eerst een account aanmaken. Dat doe je door op het wiel-icoontje te tappen, rechts naast de zoekbalk. Plaats je een video, dan is die video zichtbaar voor al je volgers.

En, goed nieuws: IGTV biedt inzicht in de resultaten van je video’s. Wil je statistieken bekijken, tap dan op de 3 puntjes die op je video verschijnen wanneer je ‘m bekijkt. Selecteer vervolgens de ‘View Insights’ optie.

 

IS IGTV HET NIEUWE YOUTUBE?

De vergelijking met YouTube is natuurlijk snel gemaakt. Zowel IGTV als YouTube zijn videoplatformen, voornamelijk populair onder een jonge doelgroep en met ruimte voor lange video’s. Maar er zijn ook verschillen:

  • Bij YouTube ligt de focus op horizontale video’s, bij IGTV op verticale video’s;
  • Video’s op YouTube worden niet automatisch full-screen afgespeeld. Op IGTV is dat wel het geval;
  • Op YouTube kun je meerdere afspeellijsten aanmaken. Die optie biedt IGTV niet;
  • YouTube leent zich er meer voor om in een rustig tempo langere video’s te bekijken. Terwijl het swipeable IGTV geschikter lijkt voor de zap-cultuur van korte, opvallende video’s bekijken

Ondanks deze verschillen kunnen we er niet omheen: IGTV kan zich ontwikkelen tot een geduchte concurrent van YouTube.

 

ZO WORDT IGTV GEBRUIKT

Nu gaan we naar het leuke gedeelte… voorbeelden! Want er wordt al flink gebruik gemaakt van IGTV. Zo zijn onder andere Vogue, BBC News en NOS op 3 actief op IGTV. Zanger Jaden Smith ging er helemaal voor en bracht zijn nieuwe album zelfs via IGTV uit.

Netflix is ook lekker aan het experimenteren. Zo plaatste het bedrijf een video waarin acteur Cole Sprouse een uur lang een cheeseburger aan het eten is. Of dat aanslaat? Zeker. De video heeft bijna 1 miljoen views en 48.000+ likes.

Tijd over? Bekijk de video dan hieronder:

Een bericht gedeeld door Netflix US (@netflix) op

BuzzFeed doet het WK eer aan met een video waarin voetballende hamsters te zien zijn. En ja, dat is best geinig om naar te kijken.

Een bericht gedeeld door BuzzFeed (@buzzfeed) op

Als social media en brand publishing bureau kunnen wij natuurlijk niet achterblijven! Houd ons in de gaten, want er worden op dit moment meerdere IGTV formats uitgewerkt.

0
Melissa Sluyter

redacteur