Blog

16 april 2014

Alle ontwikkelingen rondom Twitter op een rij

Twitter is de laatste tijd druk aan het ontwikkelen met onder andere nieuwe overnames, features en advertentiemogelijkheden. De afgelopen maand werd er bericht over maar liefst vijf nieuwe ontwikkelingen op het platform. De hoogste tijd dus om deze vernieuwingen onder de loep te nemen en ze even op een rijtje te zetten.

Profielpagina: a whole new you!

Op 10 april meldde Twitter dat de profielpagina’s op de schop gaan. Wat verandert er precies? Je beste tweets; de tweets met de meeste likes, retweets en respons, komen groter in beeld. Zo wordt het vinden van je beste content makkelijker. Daarnaast is het mogelijk om een tweet vast te ‘pinnen’ je tijdslijn. Kijk je op de tijdslijn van iemand anders? Daar kun je voortaan filteren op alle tweets, tweets met foto’s/video’s of tweets en replies. Tot nu toe zijn deze veranderingen alleen nog beschikbaar voor de lucky few, maar in de komende weken worden ze uitgerold.

Notificaties

De allernieuwste feature is een notificatie mogelijkheid. Als je op je computer op twitter.com bent ingelogd kun je een pop-up krijgen wanneer je tweet geretweet of beantwoord wordt. Je kunt ook aangeven dat je notificaties wilt krijgen van direct messages en nieuwe volgers. Deze pop-ups zijn interactief dus je kan meteen in actie komen en antwoorden of retweeten.

Foto’s

Naast de nieuwe profielen en notificaties kreeg Twitter ook twee nieuwe foto features. Je kunt nu, net zoals op Facebook, mensen taggen in foto’s. Hier zit een maximum van 10 mensen per foto aan. Het goede nieuws: deze tags tellen niet mee in de 140 karakters. Je kunt dus een tweet van 140 karakters plaatsen en daar bovenop 10 mensen taggen. Daarnaast kan je een serie van foto’s plaatsen, waarvan Twitter automatisch een fotocollage maakt! Verschillende merken speelden hier direct leuk op in.

Tweet Barbara

Overnames en investeringen

Ook qua investeringen en overnames zat Twitter de afgelopen tijd niet stil. Zo nam Twitter de jonge start-up Cover over over. Dit zou weleens een verstandige zet kunnen zijn van Twitter, aangezien deze Android app ervoor zorgt dat je op het juiste tijdstip de juiste apps op je homescreen hebt staan. Na deze overname is het natuurlijk geen verrassing meer als je in de toekomst Twitter altijd op je homescreen vindt…
Daarnaast investeerde Twitter flink in SocialTV. Eind maart kondigde het platform de overnames van zowel Mesagraph als SecondSync aan, waarmee zij nog meer inzetten op Twitter als tweede scherm. Het Engelse SecondSync en het Franse Mesagraph zijn beide ondernemingen die social media conversaties rond TV shows analyseren.

Nieuwe advertentievormen

Volgens The Wall Street Journal komt Twitter de aankomende zes maanden met maar liefst 15 (!) nieuwe soorten advertenties advertenties. Deze zullen specifiek gericht zijn op het aanmoedigen van het downloaden van apps. Dit gaan ze waarschijnlijk doen in dezelfde trant als Facebook, met call-to-action buttons met daarop teksten als “install now” of “shop now”. Zodra duidelijk is welke nieuwe advertentievormen Twitter gaat aanbieden zullen wij hier een overzichtje van maken. Ze zitten in ieder geval niet stil bij Twitter.

Wil je op de hoogte blijven van al deze ontwikkelingen? Volg ons dan op Twitter of abonneer je op onze Social Stories nieuwsbrief.

0
Jolante van Hemert

sr. data analyst



0 Reacties


Laat een reactie achter.

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle verplichte velden zijn gemarkeerd met *