Blog

8 september 2015

Adverteren op Instagram! #finally #nuookbijnainNederland

Jawel, er kan geadverteerd worden op Instagram! Weliswaar mondjesmaat en nog niet richting het Nederlandse publiek, maar het begin is er. Gaat dit merken helpen om sneller te stijgen in onze Instagram Brand Monitor?

De manier waarop Instagram advertenties worden aangeboden -vanuit de Facebook ad-omgeving- zegt veel over de plannen die Facebook hiermee heeft en de mogelijkheden die we kunnen verwachten. Een eerste blik op de targeting mogelijkheden laat bijvoorbeeld vergelijkbare opties zien als bij Facebook-ads (inclusief custom audiences), sterker nog, er kan op dezelfde data getarget worden als bij Facebook ads. De integratie van Instagram in Facebook is hiermee een belangrijke stap verder gebracht.

Wanneer we in Nederland aan de slag willen, dan zijn de mogelijkheden beperkt. Na het inloggen in Facebook’s Power Editor verschijnt deze melding:

powereditorblogemile

Er kan nog niet gemikt worden op het Nederlandse publiek en bovendien zijn nog niet alle aangekondigde advertentievormen beschikbaar. In onze login althans, want vorige week lazen we op Marketingfacts dat er naast Mobile App installs en Clicks to Website, gestuurd kan worden op Video Views. Het betreffende artikel is echter ‘op verzoek van Facebook tijdelijk verwijderd’. Exciting stuff.

Dit klinkt spannender dan dat het in werkelijkheid is, Instagram zelf is tamelijk transparant over wat we kunnen verwachten de komende maanden. In een recent blog is bijvoorbeeld een aantal advertentievoorbeelden opgenomen:

instagram

Instagram geeft in het blog aan te hebben gewerkt aan advertentievormen met een zo ‘native’ mogelijke uitstraling, zodat de ervaring voor de gebruiker optimaal is. Je kunt dit ook uitleggen als ‘hoe camoufleren we de advertenties op zo’n manier, dat gebruikers (lang niet altijd) in de gaten hebben dat het om advertenties gaat?’, maar… dat zullen wij natuurlijk nooit zeggen 😉 Dit resulteert op korte termijn in photo, video en carousel ads en wanneer Instagram ads een vergelijkbare ontwikkeling doormaken als Facebook ads, dan komen er in de loop van het jaar ongetwijfeld nieuwe advertentieformats bij.

Wat kunnen wij Nederlandse adverteerders adviseren? Allereerst vinden wij dat alle adverteerders met een (jonge) consumentendoelgroep op korte termijn een testcampagne moeten uitvoeren op Instagram, zodat er ervaring wordt opgedaan met de mogelijkheden van het platform. De dynamiek van Instagram verschilt wezenlijk van die van Facebook. Instagram heeft bijvoorbeeld geen algoritme dat bepaalt wat er zichtbaar is in de tijdlijn van een gebruiker en is absoluut een mobile first platform. En ‘image is king’. Nog meer dan Facebook. De gemiddelde leeftijd van de Instagram-gebruikers is lager dan bij Facebook en in gebruikersaantallen moet Instagram met ca. 20% van de aantallen van Facebook genoegen nemen.

De eerste periode verschijnen er ongetwijfeld mooie halleluja-verhalen over de resultaten van advertentiecampagnes op Instagram. Gebruikers zijn nog niet gewend aan advertenties en zullen eerder geneigd zijn interactie aan te gaan en er zijn nog maar weinig adverteerders actief dus de concurrentie in tarieven (Instagram werkt uiteraard met een biedingsmodel) is beperkt. Wanneer deze ‘nieuwkomerseffecten’ zijn weggeëbd, blijft er volgens onze verwachting een sterk advertentieplatform over dat prima kan bijdragen aan conversiedoelstellingen, maar vooral kan scoren voor merk- en imagocampagnes. Waar Facebook steeds meer wordt ingezet voor harde conversiedoelstellingen, wordt met Instagram een mooi gat opgevuld.

Twitter zou overigens wel eens mee kunnen profiteren van het populairder worden van social networks als advertentieplatform voor merkcampagnes. Wanneer er gebruik wordt gemaakt van een combinatie van mooi foto- en videomateriaal, dat is toegesneden op de betreffende netwerken, dan ontstaat er een hele nieuwe en mooie generatie advertentiecampagnes. En met de combinatie van Facebook, Twitter en Instagram kan er dan iets bijzonders worden neergezet. Afhankelijk van de doelgroep nog aangevuld met bijvoorbeeld Pinterest of Snapchat.

Wij zien de komst van Instagram ads als één van de grootste innovaties op het gebied van social advertising van de afgelopen jaren en staan te trappelen om hiermee aan de slag te gaan. Wie doet er mee?

0
Emile van den Berg

innovation & business development



0 Reacties


Laat een reactie achter.

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle verplichte velden zijn gemarkeerd met *