Blog

21 augustus 2014

Acts of Kindness: 4 learnings

Vroegah was alles beter; dankzij social media hoef je tegenwoordig geen bezoekje meer te verwachten op je verjaardag maar moet je het doen met een like op Facebook. Waar je vroeger nog een praatje maakte met de medereizigers in trein, staart nu iedereen naar zijn smartphone om sociaal contact zo veel mogelijk te vermijden.

Persoonlijke aandacht van merken wordt ook steeds meer een schaars goed; merken sluiten hun winkels omdat ze moeten concurreren met online prijsvechters, banken sluiten hun kantoren omdat ze veel efficiënter kunnen werken met internetbankieren en mobiele apps. Als je een film wilt huren zul je je moeten laten informeren door IMDB in plaats van die jongen in de videotheek, omdat de videotheek niet meer bestaat.

Hoewel de digitalisering van (klant)-contact het leven vaak makkelijker maakt, hunkeren veel mensen naar persoonlijke aandacht en vriendelijkheid van de mensen om ons heen en de bedrijven waar we mee te maken hebben.

Als reactie op deze vergrote afstand tussen mensen (en merken) is er een tegenbeweging ontstaan; er zijn verschillende initiatieven om mensen te verrassen met onverwachte vriendelijke gebaren. Met name in Amerika is ‘paying it forward’ een begrip geworden, er is zelf een nationale Pay it Forward dag in het leven geroepen waar mensen volstrekt onbekenden blij maken met onverwachte verrassingen. Ook in Nederland was het begrip “caffe sospeso” ineens in het nieuws: een Napolitaans gebruik, waarbij je de koffie betaalt voor de eerstvolgende klant.

Ook merken zijn in dit gat gesprongen. Onder de noemer “Acts of Kindness” laten merken zich van een andere kant zien; niet meer de grote kolos verborgen in grote kantoren en achter kille websites, maar de sympathieke persoonlijke partner die er is voor haar klanten en niet klanten. Social media is hier een ideaal middel voor; niet alleen om te ontdekken waar een merk kan inspringen op een wens of een behoefte, maar juist om de verrassing te laten delen binnen de verschillende communities. Door het slim toepassen van AK’s kunnen merken zich sympathiek en menselijk neerzetten, merkvoorkeur boosten en loyaliteit verhogen. Immers, een merk dat zo onbaatzuchtig omspringt met consumenten, daar wil je wel mee geassocieerd worden.

Wij mochten afgelopen maand invulling geven aan de Eneco Tour #wielerwens; een actie waarbij wielerfans via de hashtag #wielerwens op Twitter hun grootste wensen op wielergebied konden laten uitkomen. We kregen de meest uiteenlopende wensen binnen; van mensen die een keer de koers van dichtbij wilde meemaken, tot mensen die weleens in de helikopter wilden zitten. We hebben de leukste wensen vastgelegd, in samenwerking met Filemon Wesselink.

Hier vier learnings die we de gedurende de Eneco Tour hebben opgedaan;

1) Get organized

Hoe onvoorspelbaar een AK-campagne ook is; probeer zo veel mogelijk vooruit te plannen. Probeer een inschatting te maken van de AK’s die je uit gaat voeren. Doe onderzoek binnen de doelgroep, doe een analyse van de socials en maak gebruik van je gezonde verstand. Hoe meer je van tevoren kan plannen, hoe beter je jouw AK’s kan realiseren.

2) Maak het zichtbaar (en snel)

Zorg dat je wensen vastlegt op welke manier dan ook. Wij gebruikten Twitter, Facebook, Instagram en YouTube als belangrijkste kanalen om de uitgevoerde AK’s te delen. Kwantiteit en snelheid is belangrijker dan kwaliteit. Liever real-time een leuke Vine dan twee weken na dato een gelikte casevideo.

3) Wees selectief

Wij hebben besloten om op een aantal unieke wensen de aandacht te vestigen. Niet omdat ze zo spectaculair waren maar meer omdat het verhaal erachter om verschillende redenen bijzonder was. Zo hadden we iemand die heel graag de de bel wilde luiden voor de laatste ronde en een jongetje die graag getraind wilde worden om de Alpe d’Huzes te fietsen voor zijn zieke moeder. Je zal nooit iedereen blij kunnen maken, dus focus op een aantal wensen waarbij je mensen echt mee kan verassen.

4) Zet je schrap….

Als je proactief verkondigt dromen te gaan verwezenlijken kan je een grote respons verwachten. Wie wil er nou niet dat zijn droom uitkomt? In het geval van de Eneco Tour, konden we de stroom wielerwensen maar net aan. Hoe goed je jouw voorwerk ook gedaan hebt, het zal het een intensieve periode worden waarbij je op alles voorbereid moet zijn. Het is niet het type campagne waarbij je achterover kan gaan zitten.

Mocht je een AK campagne overwegen, houd bovenstaande learnings in je achterhoofd om de boel onder controle te houden en zo veel mogelijk impact te realiseren. Succes en veel plezier!

Meer weten over de Eneco Tour Wielerwens? Check:

www.wielerwens.nl
hwww.facebook.com/EnecoTour

0


0 Reacties


Laat een reactie achter.

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle verplichte velden zijn gemarkeerd met *