Blog

7 insights in de corporate social pioniers van nu-0
27 november 2014

7 insights in de corporate social pioniers van nu

Het afgelopen jaar interviewde ik de meest uiteenlopende inspirerende mensen, van CEO’s tot senior specialisten. Zij vertelden over hun social business dromen, verwachtingen, ervaringen en hick-ups. Wat brengt social hen en hun organisaties nu echt?

In deze openhartige gesprekken kwam duidelijk naar voren dat social media in elke organisatie belangrijk is. Maar ook dat het leiderschap, durf en een open cultuur vraagt om echt succes te realiseren en bij te dragen aan bedrijfsdoelstellingen.

Deze ervaringen, onze visie en vele tips en handvatten bundelden we in een gratis e-book, “Social Business Now“, dat we samen met IAB Nederland uitbrengen. In dit e-book lees je welke Do’s je moet doen en welke Dont’s niet, welke valkuilen te ontlopen en fases te doorlopen. Download het e-book gratis op www.bit.ly/ebookSBN.

Maar al deze gesprekken leverden ook inzichten op in deze social pioniers in corporate omgevingen. Wie zijn deze mannen en vrouwen in de corporate social frontlinie? Wat hebben ze gemeen en wat kunnen we van deze CEO’s en leiders leren?

Mijn zeven inzichten in de social CEO’s:

  1. Zonder uitzondering zijn ze toegankelijk. Letterlijk. Waar veel mensen ‘druk druk druk’ zijn stellen ze zich open voor anderen en reageren ze snel en enthousiast.
  2. De Status Quo is niet genoeg. Neem Roy van Vebego die zijn gevaarlijkste concurrent zelf opricht.
  3. Allemaal moedigen ze medewerkers aan. Guido van Eneco leest met de rest van de RvB dagelijks mee met de tweets van alle Eneco-ers om te weten wat hen bezig houdt.
  4. Dialoog is voor allen een kern aspect van hun bedrijf. Andius van ABN AMRO noemt dialoog zelfs de kern van het bankiersvak.
  5. Ze voelen zich niet boven klanten of medewerkers staan. Bas van AFAS tweet niet alleen zelf en reageert niet alleen achterlijk snel op mails maar werkt ook twee keer per jaar op de klantenservice.
  6. Ze omarmen social om de cultuur vast te houden en van binnenuit te versterken. Titia van UNETO-VNI bewijst dagelijks in social hoe gaaf de wereld van installatietechniek is.
  7. Ze zijn sterke leiders met oog voor echte, harde resultaten. Coen van KPN stimuleert medewerkers om gewoon te doen, hij schermt hen af en bewaakt kaders en doelen.

Van wie kunnen we nog meer leren? Welke leiders en CEO’s ontbreken in ons e-book en moeten we zeker interviewen voor volgende versies en ons www.socialbusinessnow.nl platform? Ik hoor graag al je tips in de comments, via Twitter of mail.

0
Sonja Loth

director



0 Reacties


Laat een reactie achter.

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle verplichte velden zijn gemarkeerd met *