Blog

6 x social inspiratie uit 2018-0
11 januari 2019

6 x social inspiratie uit 2018

Vorige week keek ik met je vooruit naar de potentiële doorbraak van TikTok als social platform bij een brede doelgroep. Omdat je soms nog meer inzichten krijgt van terugkijken en analyseren dan van voorspellen, voed ik je graag met het werk van grote merken die in 2018 hun social game naar een volgend niveau brachten. Kom maar door met die inspiratie!

H&M – Influencer Marketing

Leuk, al die influencers met grote volgersaantallen. Maar het werkt niet altijd even goed bij het behalen van je doelstellingen als engagement ratio of bereik bij een specifieke doelgroep. Daar kwam modemerk H&M ook achter. Ze gooiden het in 2018 over een andere boeg en vroegen kleinere accounts om hen te promoten. Accounts met geëngageerde volgers, zoals Couple of Men met 41k volgers. En hoppa: een kleine 2.800 likes en 48 reacties op hun gesponsorde post. Plus een on point statement en bijbehorend binnen een specifieke doelgroep. Een goed resultaat voor een merk uit de competitieve modeindustrie!

View this post on Instagram

Pride season is far from being over yet! Just last weekend we have been in #Berlin dressed in our H&M Pride Outfits attending the 40th edition of the CSD Berlin Gay Pride! #Equality is not only comfy, it is sexy, don’t you agree? #happypride 2018 and see you all at Pride Amsterdam! #lovewins #loveislove #visit_berlin #pinkpillowberlin #HMLoveForAll #ad Special Thanks to @onceuponajrny for the wonderful photo! 🏳️‍🌈❤️🧡💛💚💙💜👬 — 📍A #coupleofmen's #gaytravel #travelblog goes around the world #followme on our trip✨ 🧔🏻❤️🧔🏼 Karl & Daan coupleofmen.com •••••••• 👬#gaylovers #gaysofinstagram #gaylove #gaycouple #instagay #gayworld #gaygermany #gayfollow #gaybears #gaystagram #gaygram #gaycute #gayguys #gaylife #gaysexy #gayotter #gaybeard 07-2018 🏳️‍🌈

A post shared by ɢᴀʏ ᴛʀᴀᴠᴇʟ ʙʟᴏɢ ᴄᴏᴜᴘʟᴇ ᴏғ ᴍᴇɴ (@coupleofmen) on

GoPro – PR

GoPro weet haar socials goed af te stemmen met de marketing en PR-activiteiten. Dat bleek wel toen één van hun gebruikers het aan de stok kreeg met een octopus en dit – uiteraard – op film vastlegde. GoPro benaderde de eigenaar, creëerde er als de wiedeweerga een PR-waardig nieuwsverhaal omheen en verspreidde de beelden op haar eigen socials. De originele video kreeg 16.1k-likes. Nadat GoPro de video op Facebook deelde, werd de video 587.000 keer bekeken!

View this post on Instagram

新しい @gopro #Hero7Black で衝撃映像撮れた🤣🤣 4K60fpsの安定化オンで撮ったからここまで驚いて全部撮れてた!こんな楽しいカヤックはじめて!!音声も海とかのガチャガチャ音ないし最高! @barekiwi getting octopus smashed into his face by a seal⁉️ I’ve never had such an amazing kayak everrrrr!! I am super stoked that the new @goproanz #Hero7Black captured without missing a thing although we shook so much, #hypersmooth the stabilisation managed it so well!! I made a little montage to show how good the audio came out!! No noises super clean!! Thanks to @kaikourakayaks @purenewzealand @kaikouranz @goprojp @howtodadnz @snapair for such an epic trip!! #gopro #ゴープロ #ゴープロのある生活

A post shared by 🌴TAIYO MASUDA🌴 (@taiyomasuda) on

Spotify – Offline

Ok ok, deze campagne werd januari 2017 gelanceerd, maar bij deze over 18 landen verspreidde Spotify campagne stonden #2018goals centraal. De uitsluitend analoge(!) billboards met witty copywriting, waarin anonieme data van gebruikers op bijdehante manier werd gebruikt, lieten menig voorbijganger gniffelen. En als men gniffelt, deelt men het uiteraard op social media. Nice one, Spotify!

Dove & Steven Universe – Brand Purpose

2018 was ook het jaar van body positivity en empowerment. Cosmeticamerk Dove gooide het over een verrassende boeg en maakte, in samenwerking met Cartoon Network, een aantal afleveringen van de populaire tekenfilm Steven Universe. Thema’s als pesten, media & celebrity’s en het vergelijken van uiterlijk werden aangesneden en de videos werden gepubliceerd op YouTube. Rebecca Sugar, regisseur van Steven Universe zei in een artikel van Adformatie: ‘Animatieseries zijn een krachtig middel om empathie en begrip te creëren. Daarom besteden wij in de serie veel aandacht aan maatschappelijke kwesties. Zo ook aan verschillende lichaamsvormen.’ Hear hear!

Dit liedje – dat inmiddels een schamele 1,8 miljoen keer bekeken is 😉 – hoort ook bij de serie:

Nike – Brand Activation

Voor de lancering van de Nike React-hardloopschoen mochten mensen in drie Chinese steden de schoenen uittesten in een Super Mario-style videogame. Het werkt zo: je doet de runners aan, gaat op de loopband staan en begint te lopen. Je ziet vervolgens jouw avatar verschijnen op een groot scherm, die sportieve avonturen beleeft op diverse beroemde plekken over de hele wereld. Jouw avontuur kun je vervolgens delen op je social kanalen in een 10 seconden video. Ik kan je één ding vertellen: ik houd niet van hardlopen, maar had met alle liefde die schoen aangejast en was op die band gesprongen voor dat 8-bit avontuur. 😍



Uber – Imago Management 😉

2017 was imago wise niet het beste jaar voor taxiapp Uber. Dat wisten ze bij Uber zelf dondersgoed. Dus wat doe je als je dat als marketingteam signaleert? Juist, tegengeluid genereren. Want er valt heus ook goed nieuws te vertellen. Met hun campagne #BeyondFiveStars – waarin ze de complimentenfunctie in hun app uitlichtten – wisten ze de focus te leggen op waar het eigenlijk om draait: positieve ervaringen en echte verhalen. Met fijne feelgood video om via social te verspreiden. In de hoofdrol: chauffeurs Fred, David en Anna. Drie chauffeurs die een bulk aan complimenten hebben verzameld in de tijd dat ze via Uber rijden en even goed in het zonnetje worden gezet. Cute!

 

 

Jana – Instagram Feed

Geen groot merk, maar wel het vermelden waard: het marketingteam achter mineraalwatermerk Jana strikte ‘free diver’ Goran Čolak en creëerde de diepste Instagram feed, gezien door de ogen van Goran. Diep zinken op Instagram was nog nooit zo leuk! Check ‘m hier.

0
Janneke Essen

community manager