Blog

6 tips om Employee Advocacy succesvol te implementeren-0
11 February 2016

6 tips om Employee Advocacy succesvol te implementeren

Employee Advocacy is onder andere het aanmoedigen van medewerkers om deel te nemen aan de communicatie en het delen van content en kennis binnen hun eigen social media netwerk. Alle medewerkers van een bedrijf hebben een groot bereik via volgers, vrienden en connecties op social media. Onder deze connecties zitten ook grote groepen (potentiële) klanten die je via de corporate kanalen niet altijd kunt bereiken.

Ook de marketingafdelingen van veel bedrijven beginnen de netwerken van medewerkers steeds meer op waarde te schatten. Zij proberen medewerkers in staat te stellen kennis van het bedrijf, maar ook zeker van de medewerkers zelf te delen via social media. Waar voorheen social media richtlijnen strak geregisseerd en ingericht waren op wat er allemaal niet mocht, worden ze nu vooral opgesteld vanuit de gedachte medewerkers te activeren en samengevat als “don’t be a fool”, oftewel bij twijfel overleg even met een collega.

Medewerkers zijn een essentieel onderdeel van succes op social media want zij:

  • Hebben een band met het merk (als het goed is…)
  • Sturen berichten vanuit een persoon en die genieten meer vertrouwen dan berichten vanuit een logo
  • Zijn in staat een persoonlijke band op te bouwen met het netwerk

Met Social Inc. ondersteunen we diverse bedrijven bij het activeren van medewerkers en weten inmiddels welke ingrediënten nodig zijn om Employee Advocacy succesvol te implementeren binnen een organisatie.

1. Platform

Een plek waar alle content van het bedrijf samenkomt en voor iedereen duidelijk is dat de content die daar staat vrij gedeeld mag worden op alle kanalen. Deze content dient als katalysator en geeft medewerkers een veilige start voor het delen van content. De voorlopers zullen al snel overschakelen en ook zelf content vinden om te delen. Voorbeelden hiervan zijn het Insights platform van ABN AMRO en bijvoorbeeld het blog van Telfort zakelijk.

2. Richtlijnen

Het klinkt gek maar richtlijnen helpen mensen omdat het duidelijkheid schept in waar de grenzen liggen en dus ook waar de “safe zone” is. Het ligt niet in ieders aard om zelf de grenzen op te zoeken.

3. Geef keuzes

Medewerkers moeten zelf kunnen bepalen welke rol ze willen aannemen op social media. Wij hebben hiervoor een impact / effort matrix ontwikkeld op basis waarvan ze zelf kunnen kiezen wat bij ze past.

Employee Advocacy schema

4. Actief aanbieden content

Helaas zijn er maar weinig mensen die zelf op zoek gaan naar interessante content om te delen. Het pro-actief aanreiken van deelbare content helpt mensen actief te houden. Dit kan ondersteund worden met software als Smarp en Soworker. Hier worden ook scores bijgehouden van de meest actieve medewerkers.

5. Meten = weten

Zorg dat alle activiteiten meetbaar zijn. Dit heeft meerdere redenen, medewerkers worden vaak actiever als er ranglijsten bijgehouden worden. Daarnaast komt er een moment dat de investeringen in tijd en geld inzichtelijk gemaakt moeten worden. Wanneer er een goede 0 meting is kun je ook aantonen wat de voortgang is geweest.

6. HERO’s en coaches

Niet iedere medewerker zal vooraan staan bij het implementeren van nieuwe technieken en nieuwe manieren van werken. Maar er is altijd een groep enthousiaste HERO’s die voorop lopen en als voorbeeld dienen voor collega’s. Met de juiste begeleiding en aandacht kunnen zij zorgen voor de olievlek en een breder draagvlak creëren.

Deze medewerkers moeten wel ondersteund worden door coaches die ze inspireren, begeleiden en beschikbaar zijn voor praktische tips in het gebruik en efficiënt opnemen in de dagelijkse werkzaamheden.

Bovenstaande onderdelen zullen niet exact gelden voor alle organisaties, maar vanuit onze ervaring is dit een goede basis om te starten met het uitrollen van een Employee Advocacy programma. Heeft jouw bedrijf ook een HERO programma of zou je het willen starten? Laat het ons weten en wellicht kunnen we je daar bij helpen!

 

Sander Scholten

sr. project manager

3


1 Reactie

  1. Reply

    Paul van Workum

    4 May 2016

    Leuke en interessante blog, interessant einddoel het ondersteunen van de groei naar influencer. Wij denken dat "great content", een "easy & fun to use platform" en "engaging internal communication" de basis zijn voor succesvol employee advocacy. Hierbij zetten we de medewerker in zijn/haar kracht om te kunnen groeien naar influencer. Ik ga het bericht delen :).


Laat een reactie achter.

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle verplichte velden zijn gemarkeerd met *