Blog

5 Nederlandse Snapchatcases, wat kun je hiervan leren?-0
19 april 2016

5 Nederlandse Snapchatcases, wat kun je hiervan leren?

Op verschillende platformen zijn al genoeg artikelen verschenen over internationale merken die het op Snapchat ‘leuk’ doen, waaronder Taco Bell, McDonald’s, Redbull en WNF. Maar hoe zit het met Nederlandse merken? En wat kunnen andere merken hiervan leren? Ik zocht het voor je uit!

Snapchat is helemaal HOT! In het onderzoek van Newcom van afgelopen januari kwam al naar voren dat Snapchat blijft groeien: op dit moment zijn er 1 miljoen gebruikers in Nederland en gebruiken meer dan 500.000 mensen dit platform dagelijks. In Amerika kwam deze week naar voren dat Snapchat, Instagram heeft ingehaald als meest populaire platform onder jongeren.

Op verschillende platformen zijn al genoeg artikelen verschenen over internationale merken die het op Snapchat ‘leuk’ doen, waaronder Taco Bell, McDonald’s, Redbull en WNF. Maar hoe zit het met Nederlandse merken? En wat kunnen andere merken hiervan leren? Ik zocht het voor je uit!

Ajax (afcajax1900)

Natuurlijk kon Ajax niet achterblijven nadat clubs als Liverpool en Real Madrid de sprong waagden richting Snapchat. De content die Ajax laat zien draait om beleving, een kijkje achter te schermen bij de voetbalclub. Voornamelijk rondom wedstrijden zijn ze zeer actief. Super tof voor fans om via Snapchat op plekken te komen waar ze normaal niet kunnen komen: de kleedkamer, op het veld bij trainingen en mee in de bus op weg naar een uitwedstrijd. Voor aanvang van een wedstrijd laten ze vaak zien hoe de warming-up gaat en lopen ze met de spelers mee het veld op. Ook laten ze de rust en eindstand zien en doen ze achteraf interviews met spelers. Het exclusieve aan dit interview is dat ze de speler een handtekening op het scherm laten zetten. Vet! Steeds meer voetbalclubs gaan op Snapchat, in Nederland nu volgens mij 5, maar in de Engelse Premier League zijn 15 van de 20 clubs op dit moment al actief!

Ajax Snapchat

Vodafone (vodafonenl)

Wat geweldig is aan de activiteiten van Vodafone op Snapchat, is dat kijkers precies weten waar ze aan toe zijn. Iedere vrijdag hebben zij voor alle volgers op Snapchat een Fantastic Friday deal, aangeprezen door twee vloggers die door middel van challenges bekend maken wat precies de Fantastic Friday deal is. Deze challenges krijgen zij weer van andere vloggers. Hierin zoeken zij vaak interactie met alle Snapchat volgers. Met dit format maakt Vodafone optimaal gebruik van de specifieke kenmerken van het platform. Heel leuk gedaan! Het enige waar ik niet zeker over ben is de Tone of Voice van de vloggers richting de kijkers. Op welke doelgroep richten zij zich? Het kan zijn dat ik buiten de doelgroep val met mijn 24 jaar, maar ze praten of ze het tegen kinderen van 11 hebben. Het is allemaal net iets te enthousiast en overdreven, waardoor ik er niet graag naar kijk. Dit kan aan mij liggen, maar ik ben benieuwd of dit ook daadwerkelijk de bedoeling is.

Vodafone Snapchat

Hogeschool van Amsterdam (hva_amsterdam)

Welke doelgroep zit er op Snapchat? Juist, jongeren. De Hogeschool van Amsterdam is net begonnen met Snapchat. Ze willen jongeren die gaan studeren een dag uit het leven van een student laten zien. Hierbij kunnen volgers vragen stellen aan studenten over de opleiding en school. Elke dag heeft een andere student het Snapchat-account in beheer om te laten zien wat hij of zij die dag meemaakt. Een zeer goede trigger voor aankomende studenten om te zien hoe het er echt aan toe gaat op de Hogeschool. Hier en daar zijn er kleine dingen die nog verbeterd kunnen worden, zoals gebruik van lettertype, emoticons en het niet horizontaal maken van foto’s (dat vind ik voornamelijk irritant). Overall: super slim van de Hogeschool van Amsterdam om middels Snapchat de nieuwe lichting studenten te bereiken!

HVA Snapchat

Walibi Nederland (Walisnaps)

Om de nieuwe attractie van Walibi, Lost Gravity, onder de aandacht te brengen bij jongeren, begon Walibi Nederland een Snapchat-account. Hierbij lieten zij de bouw van de attractie zien en allerlei andere sneakpeaks van deze nieuwe attractie. Ze gaven kaarten weg voor de grote opening van de attractie en het kanaal groeide voor Walibi uit tot een van de platformen met de hoogste betrokkenheid. Daarnaast gingen zij ook een samenwerking met rapper Mr. Polska aan om de attractie te promoten. Hierbij had Walibi de primeur om via hun eigen Snapchataccount de nieuwe videoclip van Mr. Polska te releasen. Super gedaan, alleen weet ik niet of een videoclip het nieuwe ding is voor Snapchat. Ik had moeite met de kleine schokken die je zag en hoorde wanneer het volgende filmpje van 10 seconden op Snapchat begon. Daarnaast werd een groot deel van de videoclip horizontaal getoond, ook iets waar ik geen fan van ben. Wel heel slim gedaan om samen te werken met een Nederlandse artiest die veel jongeren aanspreekt.

Walibi Snapchat

De Telegraaf (detelegraaf) en NOS (nosnieuws)

Hier zie ik een merk dat heel graag meedoet, maar nog niet helemaal weet hoe. De Telegraaf plaatst iedere ochtend de foto van de voorpagina, waarbij eigenlijk helemaal niets wordt gedaan met de unieke eigenschappen van Snapchat. In tekst voegen ze alleen de titel van het artikel toe en de artikelen zijn onleesbaar. Alleen tijdens het Referendum over Oekraïne hebben zij meer gebruik gemaakt van de verhaalfunctie door echt op stap te gaan met Snapchat. De manier waarop liet alleen nog wat te wensen over. Hierin kan de Telegraaf nog iets leren van NOS. Zij laten jongeren die werken bij de NOS het nieuws van die dag bespreken. Hierbij gebruiken zij ook nog op een goede manier emoticons en tekeningen. Geweldige manier om snel het nieuws mee te krijgen en ook nog eens op een manier die voor jongeren goed werkt.

Telegraaf Snapchat NOS Snapchat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Learnings voor Nederlande merken

  1. Exclusiviteit: kijkje achter de schermen, op plekken waar je als fan normaal niet komt, anders kan jij je content net zo goed op een ander platform verspreiden.
  2. Wees creatief: gebruik maken van de unieke eigenschappen van Snapchat (emoticons, tekenen enz), laat zien dat jij dit platform helemaal begrijpt.
  3. Persoonlijk: Persoonlijke aanpak met de kijkers zorgt voor interactie, zorg ervoor dat je praat tegen jouw volgers.
  4. Video: veel videocontent, foto’s werken toch minder aantrekkelijk en blijf dit wel verticaal doen.
  5. Richt je op jongeren: doe het voor de jongeren, maar maak het niet te kinderlijk!

Als je nog andere toffe voorbeelden weet, hoor ik het graag!

1
Daan van Seeters

Strategie & Intelligence



0 Reacties


Laat een reactie achter.

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle verplichte velden zijn gemarkeerd met *