Blog

10 social business tips-0
17 July 2014

10 social business tips

Social business is een strategie waarbij bedrijf en klant samen waarde creëren door met behulp van technologie henzelf, content en data te verbinden. Op deze wijze kan social bijdragen aan business doelen zoals snellere ‘time to market’, kostenbesparing, omzetgroei en innovatie.

Klinkt fantastisch, maar hoe moet je beginnen als je met je bedrijf richting een Social Business wilt? We delen 10 tips om je op weg te helpen.

1. Verdiep je in social business: wat is het en wat betekent het voor je bedrijf?

Bewandel de social business route niet omdat het ‘‘in’’ is. Social business gaat veel verder dan een Facebook campagne, een webcare afdeling of een online sentiment-analyse doen. Een social business organisatie moet de kennis en kunde van, binnen en buiten, de organisatie permanent verbinden en elkaar laten versterken. Dat heeft ingrijpende gevolgen voor cultuur en structuur. Social business moet onderdeel van het bedrijfs-DNA worden. Dat moet je willen en kunnen. Ga na of social business bij jou organisatie past en wat realistische doelen zijn voor op korte en op lange termijn.

2. Kijk naar je organisatie: de mensen, de mogelijkheden, de hobbels.

Breng je organisatie in kaart. Onderzoek welke mensen graag en slim gebruik maken van nieuwe mogelijkheden, tools en apps. Dit zijn je ‘’heros’’(highly empowered resourceful operatives); je interne en externe ambassadeurs. Je hoeft niet te wachten tot iedereen zo ver is. Met de “heros” kun je voor de troepen uit. Faciliteer heb door eventuele organisatorische en technische hindernissen weg te nemen. Zorg dat zij tijd vrij mogen maken voor social en bijvoorbeeld in het bezit zijn van een smart phone of een tablet. Met de heros boek je de eerste successen waarmee je de rest van de organisatie mee krijgt.

3. Blik naar buiten, leer van anderen.

Social business is een relatief jong begrip, maar er zijn steeds meer bedrijven die zich op dit terrein begeven. Kijk naar deze organisaties en lees bijvoorbeeld de interviews van Nederlandse CEO’s op het Social Business Now platform. Je kunt ook externe deskundigheid binnen je organisatie brengen. Een frisse blik helpt bij veranderingsprocessen.

4. Stel je richting vast.

Formuleer een ambitie voor de komende jaren. Je gaat als bedrijf een cultuuromslag door die niet exact in dagen of weken te plannen is. Maak een strategisch meerjarenplan op de grote lijnen. Zorg dat er genoeg flexibiliteit in het plan zit. Je gebruikt ervaringen en learnings om je plan aan te scherpen.

5. Begin met projecten.

Het beste is om stapsgewijs te beginnen. Werk met kort lopende projecten binnen het strategisch meerjarenplan. Werk bijvoorbeeld in periodes van zes weken met meetbare doelen. Deze doelen en de resultaten verwerk je in de overzicht dat je kunt delen met collega’s.

6. Verwerk de lessen in de bedrijfsprocessen.

Hoewel projecten van korte duur zijn moet je voorkomen dat ze gezien worden als vrijblijvende pilots. De lessen uit de projecten moeten leiden tot nieuwe manieren van werken. Stel na elk project de geleerde lessen vast en neem ze mee in het volgende project.

7. Deel de ervaringen, betrek het hele bedrijf.

Vier successen en deel de learnings. Leer je organisatie dat alle ervaringen – direct positief of nog zoekend naar de juiste aanpak – waardevol zijn. Social business is geen onderdeel van een communicatie- of marketingafdeling, maar is een bedrijfszaak. Je kunt organisatie breed meer betrokkenheid creëren door social scorecards te delen of social media inzichten te delen op narrow casting schermen.

8. Leg resultaten vast en maak data belangrijk.

Social is één ding, maar business blijft belangrijk. Meet en verzamel daarom data die je helpen je successen te bepalen. Wat levert social business op? Meer klanten? Minder kosten? Betere producten? Maak een business case. Dit kan ook op project niveau. Zorg daarnaast dat data in zijn geheel belangrijk wordt binnen je organisatie. Bekijk of je aanwezige technologie voldoet en of er datastrategen in klant- en merkteams zitten. Weten de juiste mensen de juiste waarde uit de data te halen? Wordt er gemonitord op sentiment en gedrag waarop kan worden ingespeeld? Kun je klantprofielen verrijken?

 

10 social business tips

 

9. Stel sterk leiderschap voorop.

De transformatie tot social business wordt alleen succesvol als sterke leiders een voortrekkersrol pakken. Uiteindelijk is het cruciaal dat de directie ambassadeur is van de visie en de strategie. Het is krachtig als de directie de visie uitdraagt via social media en de “heros” in de organisatie aanmoedigt.

10. Neem de tijd.

Social business staat onder andere voor meer transparantie en democratisering. Dat betekent een cultuurverandering, maar cultuur is weerbarstig. Die verandert niet op stel en sprong. Wees vastbesloten, maar heb geduld.

Enjoy the ride!

Heb jij aanvullende tips? Deel ze hieronder! We nodigen je ook uit om lid te worden van de Social Business Now LinkedIn groep

Sanne Heerink

strategy director

0


0 Reacties


Laat een reactie achter.

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle verplichte velden zijn gemarkeerd met *