Blog

10 juli 2014

10 praktische Pinterest-tips

Dat Pinterest een van mijn favoriete platformen is komt helemaal overeen met de statistieken. Bijna 72 procent van de bezoekers is vrouw. De meeste van hen zijn tussen de 25 en 30 jaar. Ik gebruik Pinterest voornamelijk als inspiratiebron voor mijn nieuwe huis. Maar ook commercieel gezien behoort het platform tot mijn favorieten.

Pinterest is een van de snelst groeiende social media platformen. Een platform waar maar liefst 3.472 beelden per minuut worden gepint. Daarnaast genereert Pinterest relatief gezien de meeste social media traffic naar websites. Eenmaal in de webshop zouden bezoekers die via Pinterest gekomen zijn bijna twee keer zoveel geld uitgeven als bezoekers die bijvoorbeeld via Facebook komen. Daarnaast spenderen pinners behoorlijk wat tijd op het platform. Kortom, genoeg redenen om Pinterest te overwegen als marketinginstrument (mits passend bij je merk, doelstellingen en doelgroepen). Om je niet alleen te overtuigen maar je ook een handje op weg te helpen hierbij tien praktische tips.

Maak het jezelf gemakkelijk

Less is more. Alle borden die je aanmaakt moet je ook onderhouden. Houd als richtlijn 3 rijen (18 borden) aan. Dit is precies het aantal borden dat je op je desktop ziet zonder scrollen. Gebruik je Google Chrome? Download dan deze pinbutton. Je hoeft dan alleen maar met je muis over een plaatje te gaan om te kunnen pinnen.

Houd het overzichtelijk

Wij vrouwen houden van overzicht, zo ook op Pinterest. Begin alle titels met de merknaam en groepeer de borden door ze naast elkaar te slepen. Libelle geeft het goede voorbeeld. Alle Pinterestborden die over living gaan staan bij elkaar, op kleur. Ook de omslagfoto’s zijn zorgvuldig gekozen.

libelle living

Kies voor prikkelende borden en pins

Maak van je Pinterestaccount geen rechtstreekse doorvertaling van je webshop. Prikkel en inspireer je volgers. Wissel producten en inspiratie af. Mix inhoud van jezelf en anderen en doe altijd aan bronvermelding. Pas wel op dat je je volgers niet overspoelt met pins. Pin dus elke dag een beetje en pin niet opeens een hele rits achter elkaar.

Achter de schermen bouwen

Bouwen aan een nieuw Pinterestbord kan in alle rust door het bord in eerste instantie verborgen te houden. Staat er een goed begin, dan kun je het bord publiceren en publiekelijk verder uitwerken. Eenmaal live kan het bord niet meer verborgen worden.

Zorg voor een goede vindbaarheid

Sinds kort biedt Pinterest guided search, wat extra zoeksuggesties geeft om content te ontdekken. Zorg voor goede vindbaarheid van je pins door categorieën, trefwoorden, hashtags(#), omschrijvingen en linkjes toe te voegen. Verdiep je in de belevingswereld van je doelgroep, gebruik woorden die je doelgroep gebruikt om je pins te vinden. Vermijd marketingtaal.

Wees sociaal

Ga de interactie aan met volgers en pinners door te re-pinnen, liken en reageren. Op deze manier bouw je een band met hen op.

Betrek fans

Nodig de allergrootste fans uit om een inspiratiebord te vullen. Zij worden zogeheten board contributors genoemd. Gebruikers de bevoegdheid geven over content is een eenvoudig manier om actieve betrokkenheid te stimuleren.

Voeg locaties toe

Heeft een pin betrekking op een specifieke locatie, dan kun je door een koppeling tussen Foursquare en Pinterest hier heel eenvoudig een locatie aan hangen. De achtergrond van het Pinterestbord toont een landkaart waar de pins op te zien zijn. Bruna maakte, tijdens de Boekenweek waarbij ‘reizen’ het thema was, handig gebruik van deze feature. Op dit bord verzamelde Bruna inspirerende visuals en bijzondere boeken met als thema reizen. De wereldkaart laat precies zien waar de boeken zich afspelen.

Bruna_pinterestblog

Voeg rich pins toe aan je producten

Bij uitgebreide pins wordt extra informatie getoond. Er zijn vijf soorten uitgebreide pins: filmpins, receptpins, artikelpins, productpins en locatiepins. Productpins geven bijvoorbeeld inzicht in voorraad, prijs en verkoper. Richpins zorgen voor meer relevantie, betere zichtbaarheid, betere integratie van producten en een meer consequente naamgeving. Richpins vereisen een stukje code implementatie op de eigen website.

Vergeet je eigen website niet

Verifieer je website op je Pinterest account en krijg zo toegang tot de Pinterest statistieken van je website. Om via Pinterest traffic te genereren naar je website, zal er van je website gepind moeten worden door jou als merk, maar ook door anderen. Zorg er voor dat er op je website voor genoeg pinbare afbeeldingen staan – maak duidelijk dat er gepind mag worden.

Dat waren ze, tien praktische tips. Natuurlijk is er meer, veel meer. Pinterest ontwikkelt zich snel. Wist je bijvoorbeeld dat de promoted pins er aan komen? Je kunt je hier aanmelden om daar als eerste mee te experimenteren. Enfin, tijd om af te ronden 😉 Wil je nog veel meer weten over Pinterest? Ik help je graag. Zie je op Pinterest!

0


0 Reacties


Laat een reactie achter.

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle verplichte velden zijn gemarkeerd met *