Blog

10 jaar SOCIAL.INC in 10 woorden-0
5 juli 2019

10 jaar SOCIAL.INC in 10 woorden

Wij zijn jarig! Na een geslaagd teamweekend vierden we afgelopen maandag ons 10-jarig jubileum. In die 10 jaar is social media veranderd, en wij ook. Daarom deze week 10 jaar SOCIAL.INC in 10 woorden, om onszelf eraan te herinneren dat we nooit stilzitten.

Social

In 2009 – het jaar dat SOCIAL.INC het levenslicht zag – was social dé hype. ‘Twitteren’, ‘tweet’ en ‘ontvrienden’; ze werden niet voor niets opgenomen in woorden van het jaar-lijstjes. Nog geen 12 maanden later was daar Instagram, kreeg Mark Zuckerberg zijn eigen biopic en startte Pinterest. Het social-startschot was gelost en wij stonden tijdig bij de startblokken.

Content

We ontwikkelden ons van community managende cijferstrijders tot doorgewinterde strategen en creatives. Voordat social media-savvyness een begrip werd, was onze content vooral praatje-plaatje. De focus lag op community management en minder op brand publishing. Daar zijn we specialist in geworden; voor merken en bedrijven een eigen verhaal en herkenbare stijl neerzetten.

Hi

Onze eerste liefde! Hi hielpen we als grote klant ‘social te gaan’. En hoewel de provider is opgeslokt door moederbedrijf KPN, kijken we met fijne herinneringen terug naar de jaren dat we hun kanalen beheerden. Van moderation tot webcare en in rap tempo op Twitter-berichtjes reageren: met Hi hebben we het geleerd. We hebben ze op social gebracht, geholpen hét jongeren en social media merk te worden en ook van social af te gaan. De cirkel is rond.

Stories

Eentje met een dubbele betekenis. Rond 2016 werd Insta Stories geboren en daarmee een nieuwe manier van storytelling. Het kreeg steeds meer voorrang; ook bij ons. Want met je content geen verhalen vertellen, dat kan inmiddels niet meer.

Pitch

We love ‘em, we hate ‘em, we love to hate ‘em. Pitches zijn verplichte kost bij ieder bureau, dus ook voor ons. Ach, het helpt dat we de meeste gewoon winnen. 😉

Gif

Een fijne metafoor voor verandering. Als je 10 jaar geleden gifjes meenam in je social-strategie dan werd je voor gek verklaard. Nu mag het een stuk persoonlijker. Gifjes en emoji’s zijn niet langer taboe. Humor, creativiteit en eerlijkheid worden toegejuicht en dat is een fantastische ontwikkeling!

Jacuzzi

Dan de befaamde (of beruchte!) jacuzzi: een vaste prik bij ieder teamweekend. Bij spelletjes Never Have I Ever komt er behalve bubbels nog meer bovendrijven. Je leert je collega’s niet sneller kennen. Teambuilding at its finest, zullen we maar zeggen.

Kraanspoor

SOCIAL.INC houdt van de NDSM-werf en de NDSM-werf houdt van ons. In 2017 zeiden we ons stekje aan de Tt. Vasumweg vaarwel en verhuisden we naar het Kraanspoor. En dat bevalt goed! Sterker nog, Kraanspoor – inmiddels synoniem voor HQ – is een begrip geworden onder collega’s en klanten. Kom je ook een keer vanuit ons kantoor werken?

Emerce100

Sinds Emerce haar Emerce100 in het leven riep, genoot SOCIAL.INC een top drie plek in de categorie ‘Social en contentbureau’s’. Ook dit jaar scharen we ons onder de groten met een gedeelde tweede plek. Altijd een leuke bevestiging dat we met iets goeds bezig zijn. Thx voor de stemmen lieve lezers en doe dat dit jaar vooral weer!

Klanten

Onze challengers, vrienden en bondgenoten: zonder hen waren we niet waar we nu zijn. Een bedankje is op z’n plaats, dus bij dezen: thank you!

Futureproof

Nou vooruit, een bonuswoord om het af te leren. SOCIAL.INC is nog lang niet uitgespeeld en ons oog staat op de toekomst. In de komende tien jaar gaat er weer een hoop veranderen. Volg onze komende blogs voor onze toekomstvisie. Maar wees gerust, jullie favoriete bureau gaat altijd mee met de tijd.

Op de volgende 10! 🥂

0
Sonja Loth

director