Blog

Zakelijk vloggen is zo gek nog niet!-0
25 januari 2017
|

Zakelijk vloggen is zo gek nog niet!

Steeds meer bedrijven maken de stap naar brand publishing. Merken worden uitgevers en proberen op die manier de aandacht van (potentiële) klanten te krijgen en vast te houden.

Video content neemt een steeds prominentere plek in en kan in een brand publishing strategie niet meer ontbreken. Je kunt hierbij denken aan geregisseerde bedrijfsfilms die op corporate niveau precies de juiste snaren van marketing, service en sales raken. Maar is dat dan leuk om naar te kijken? Of ben je dan eigenlijk een verkapte commercial aan het maken?

Door medewerkers zichtbaar te maken, als onderdeel van de brand publishing strategie, geef je een merk letterlijk een gezicht en maak je jouw boodschap persoonlijk. Vloggen dus!

“Ja, dat is natuurlijk mooi allemaal, Sander, maar mijn doelgroep kijkt echt geen vlogs. Daar hebben zij helemaal geen tijd voor.”

Steeds minder mensen kijken nog lineaire televisie, toch wordt er meer video content dan ooit geproduceerd en bekeken. Niet op televisie dus, maar op videoplatforms zoals YouTube en Netflix. Uit onderzoek van Multiscope blijkt dat 1 op de 3 Nederlanders maandelijks een vlog bekijkt. Dat getal ligt uiteraard hoger als je naar een jongere doelgroep kijkt. Maar ook binnen de 50+ doelgroep kijkt 42% wel eens naar een vlog.

Dit is het moment voor bedrijven om op deze trend in te spelen. We zien bijvoorbeeld de eerste stapjes binnen verschillende bedrijven zoals een bankier die aan het vloggen is geslagen.

“Maar Sander, waarom kijken we dan naar vlogs?”

De meeste mensen kijken puur voor vermaak. Eigenlijk verschilt het wat dat betreft niet veel van televisie kijken. Maar vergeet niet dat ook 25% kijkt om inspiratie op te doen. En dat 20% van de kijkers specifiek kijkt om iets te leren.

Voor veel bedrijven geldt dat kennis nu gedeeld wordt via blogs. Uit onderzoek van Forbes blijkt dat de meerderheid van de senior executives de voorkeur geeft aan het kijken van video, boven het lezen van blogs. Het is een kleine stap om de mensen die op dit moment kennishouder zijn van een onderwerp, en daar periodiek over publiceren in een artikel of een blog, ook eens te vragen deze kennis via video over te dragen. Onderneem daar actie op en test eens met vlogs. Meet de resultaten voor jouw bedrijf en kijk dan vooral naar de hoeveelheid tijd die de bezoeker aan jouw content spendeert; hoe lang lezen ze een blog en hoe lang kijken ze naar de video.

“Oké, oké, leuk verhaal Sander, ik ben nog niet overtuigd maar ik wil het best eens proberen binnen mijn bedrijf. Wij hebben alleen de mogelijkheden helemaal niet om een vlog te maken.”

Om te vloggen heb je eigenlijk helemaal niet zo veel nodig:

Iedere telefoon heeft inmiddels een goede camera en met een one-take vlog heb je eigenlijk niet eens een computer nodig! Begin gewoon met het ‘vervloggen’ van bestaande content en laat dit in eerste instantie aan een kleine groep zien, bijvoorbeeld via een verborgen YouTube video.

Start met een kleine groep enthousiaste mensen binnen de organisatie die over de periode van een aantal weken elkaar helpen de juiste formats voor jouw content te vinden. Met deze groep kun je experimenteren en ook een interne casting uitvoeren. Je komt er snel achter wie goed overkomt op camera en wie niet.

Wanneer de juiste formats gevonden zijn en de vloggers zich comfortabel voelen bij het filmen van zichzelf, zal je zien dat er persoonlijke, echte verhalen ontstaan over jouw merk. De vlogs bieden jou de mogelijkheid om je publiek op een andere manier aan te spreken en te informeren, maar ook te inspireren.

Mocht je hier hulp bij nodig hebben, dan kunnen wij je natuurlijk bij elke stap ondersteunen. Van het bedenken of uitwerken van formats tot casting en praktische vlogtips of het editen van de content.

Sander Scholten
sr. project manager
0


0 Reacties


Laat een reactie achter.

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle verplichte velden zijn gemarkeerd met *