Blog

Yay! Sentimentanalyse met Facebook ‘Reactions’?-0
16 oktober 2015

Yay! Sentimentanalyse met Facebook ‘Reactions’?

Mark Zuckerberg hintte een tijdje geleden al naar een ‘vind-ik-niet-leuk’-knop. Vlak daarna verscheen bij een aantal gebruikers een nieuwe mogelijkheid om te reageren op een bericht: de Facebook Reactions.

Meet the new Reactions.

Posted by Mark Zuckerberg on donderdag 8 oktober 2015

Deze week werd bekend dat de Reactions langzaam uitgerold worden naar alle gebruikers. Ik moet bekennen dat ik dol ben op emoji’s, dus ik was best jaloers toen ik hoorde dat de Ieren en Spanjaarden als eerste de nieuwe Facebook ‘Reactions’ mogen testen. Tegelijkertijd vroeg ik me af of de introductie van de geinige knoppen een nieuwe fase inluiden voor sentimentanalyse.
Merken krijgen nu inzicht in hoeveel procent van de mensen heeft gereageerd op een post met een ‘Wow’ of een ‘Haha’, of een ‘Yay’ en ga zo maar door. Deze grappige feature heeft best wat gevolgen. Zo is het heel aannemelijk dat mensen die tot nu toe geen ‘Like’ aanklikten omdat ze het niet passend vonden in de context van het bericht, en ook geen reactie achter wilden laten, nu een van de zes extra ‘reactions’ kiezen. Bijvoorbeeld een ‘Sad’ of zelfs een ‘Angry’. Adam Mosseri van Facebook zegt dat de emojis gekozen zijn op basis van de universeel meest gebruikte ‘Facebook stickers’.

Nog even en dan rapporteren we over het aantal Likes, Loves, Haha’s, Yay’s, Wow’s, Sad’s en Angry’s. Kunnen we sentiment dan beter duiden? Welke invloed hebben de emojis op het aantal geschreven reacties? Zullen deze gaan afnemen? Gaan we geschreven reacties dan hoger waarderen?

Ik ben benieuwd, hoe denk jij over de nieuwe mogelijkheden in het kader van sentimentanalyse?

0
Jolante van Hemert

sr. data analyst



0 Reacties


Laat een reactie achter.

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle verplichte velden zijn gemarkeerd met *