Blog

Welke trends zien we op Instagram en wat kan jij ermee?-0
21 juli 2016

Welke trends zien we op Instagram en wat kan jij ermee?

De Instagram community is inmiddels uitgegroeid tot 500 (!) miljoen Instagrammers. Daarvan zijn maar liefst 300 miljoen Instagrammers dagelijks actief op het platform: van hondenliefhebber tot aan profvoetballer en van fashionista’s tot aan fashion labels. Instagram leent zich bij uitstek als portfolio voor je merk. Maar hoe doe je dat? En hoe val je op tussen al die andere 4.999.000 miljoen gebruikers?

 

What’s New?

Het is je vast niet ontgaan dat video content mateloos populair is op social media. Het is dan ook geen verrassing dat Instagram haar platform steeds meer inricht rondom video content. En Instagram is niet de enige, want ook Facebook en Twitter rollen aan de lopende band nieuwe features uit die gebruikers aanmoedigen tot het delen van video content. De totale tijd die mensen hebben besteed aan het bekijken van video’s op Instagram is in de afgelopen 6 maanden met 150% toegenomen.

 

Ontdek video’s

Onlangs heeft Instagram de functie ‘Verkennen’ uitgebreid. Met de uitbreiding krijgen video’s een belangrijkere positie in de app, op onderwerp geclusterd in ‘kanalen’. Met deze nieuwe functionaliteit krijg je video’s voorgesteld, op basis van mensen die je volgt en berichten die je leuk vindt. De functionaliteit is nu alleen nog in de US beschikbaar, dus we moeten nog even geduld hebben.

Tip voor jou:

Wat willen jouw volgers écht zien? Iets wat ze anders niet te zien krijgen!

Geef eens een kijkje achter de schermen. Laat bijvoorbeeld zien hoe een product tot stand komt. Een mooi voorbeeld hiervan is kunstenaar Niels Kiené. Hij maakt tekeningen die uit 1 lijn bestaan. Tot voor kort was hij niet mega populair op Instagram, maar uiteindelijk kwamen de volgers en de fans. En laat dat nou uitgerekend op het moment zijn geweest dat hij korte video’s ging plaatsen, waarin te zien is hoe zijn tekeningen tot stand komen.

 

Salventius

 

Video carousel ads

Vertel je verhaal in een video carousel. In plaats van uit 1 lange video, bestaat de video carousel uit een aantal korte video’s waar je snel doorheen kan scrollen. Op die manier kan een product of dienst letterlijk en figuurlijk van meerdere kanten getoond worden.  Daarnaast kunnen er meer advertenties geplaatst worden in minder ruimte, met meer opties.

Tip voor jou:

Een video speelt automatisch af zonder geluid, zorg er dus voor dat je video ook zonder geluid te begrijpen is. Wanneer er gesproken tekst in een video zit, plaats er dan ondertiteling onder.

 

Categorie in opkomst!

Behalve de ware succescategorieën op Instagram zoals Beauty, Fotografie, Culinair en Mode, doen ook kunstenaars het goed. Deze artiesten leveren een bron van inspiratie voor gave Instagram posts. Een voorbeeld hiervan is de 16-jarige Annegien. Op haar account fetching_tigerss, plaatst ze zelfportretten die ze zelf heeft bewerkt.

 

Annegien - Fetching tiger

 

Tip voor jou:

Laat je inspireren door individuen en bekijk de profielen van kunstenaars en creatieven op Instagram. Bekijk eens het profiel van Macenzo of JR.

 

Micro influencers

Denk je bij influencers aan celebrities die door één sponsored post een nieuwe auto kunnen kopen? De geloofwaardigheid van deze supersterren is ver te zoeken en het kost ontzettend veel geld.

Micro influencers, daarentegen, zijn geen super heroes, zoals Beyonce, maar mensen met een kleiner volgersaantal en een hoge sociale status. Ze hebben zich vaak bewezen in een bepaalde niche en hebben onder hun volgers hoge erkenning verworven. Dat maakt hen geloofwaardiger, authentieker en mega relevant voor specifieke doelgroepen. Bovendien liggen de kosten om met deze influencers samen te werken aanzienlijk lager.

 

Toon micro influencer

 

WHAT’S NEXT?

In plaats van staren naar een fotootje van een heerlijke cocktail of je favoriete artiest op het concert dat in no time was uitverkocht, kun je er écht bij zijn. Toekomstmuziek? Het is de wens van Instagram co-founder Mike Krieger. En nu de samenwerking tussen Oculus VR (je weet wel, van de VR bril Oculus Rift) en Facebook een feit is, lijkt het erop dat het niet lang meer zal duren voordat ook Instagram ermee gaat experimenteren. We zijn heel benieuwd naar die nieuwe feature die teleportatie dichterbij dan ooit gaat maken…

 

GO GO GO

Wees vooral niet bang om eens te experimenteren met je Instagram account. Bekijk in de eerste plaats of de posts passen bij jouw merk en zorg ervoor dat het een logisch geheel vormt. Mark schreef eerder een blog met daarin 4 instant tips om aan de slag te gaan op Instagram, dus waar wacht je nog op?

Heb je goede voorbeelden van merken die het hebben begrepen op Instagram? Laat het ons dan hieronder weten in de comments.

Volg ons op Instagram, via @socialinc voor inspiratie.

1
Iris Graatsma

producer



0 Reacties


Laat een reactie achter.

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle verplichte velden zijn gemarkeerd met *