Blog

Welk merk gaat het gevecht aan met de filter bubble?-0
10 februari 2017
|

Welk merk gaat het gevecht aan met de filter bubble?

Anderhalve week geleden kreeg ik van mijn dochter van 8 een reality check: “Pap, bij nieuwsbegrip ging het over nepnieuws op social media. Jij zet toch ook berichten op social media? Is dat ook nepnieuws?” Ontkennen heeft geen zin. Ja, ik werk in een branche die zaken vaak wat mooier brengt dan in werkelijkheid het geval is. Maar nee, binnen die branche zijn er gelukkig nuances. En ik vertel mezelf graag dat ik aan de kant van ‘the good guys’ sta.

Het betreffende vader-dochter moment staat niet op zichzelf. Mijn professionele leven lang ben ik gefascineerd door hoe de wereld verandert door de invloed van technologie. En welke prachtige mogelijkheden dat biedt voor onze branche. Tegelijkertijd zie ik ook hoe eenvoudig het is om daar misbruik van te maken. Hoewel dat niet altijd kwade opzet is, draagt het absoluut niet bij aan het, toch al niet altijd even verantwoordelijke, imago van onze branche. Hoewel ik ervan overtuigd ben dat Silicon Valley is overvallen door de enorme impact van fake news tijdens de Amerikaanse verkiezingen. Die is onwaarschijnlijk onderschat en nu worden alle zeilen bijgezet om dat te repareren.

Het fake news zelf zie ik echter niet als de grootste bedreiging. Dat is geëscaleerd en wordt aangepakt. Ik zie een groter probleem in het effect van de filter bubble. Collega Bart schreef hier in oktober al een goed stuk over. In het kort komt het erop neer dat de algoritmes van bijvoorbeeld Facebook ervoor moeten zorgen dat je zoveel mogelijk berichten en reacties ziet, waarvan de kans het grootst is dat jij die leuk en interessant vindt. Het negatieve effect hiervan is dat je alleen nog maar gelijkgestemden tegenkomt, wat elk tegengeluid wegfiltert en je doet vermoeden dat de hele wereld over allerlei zaken hetzelfde denkt.

NOSop3 legt dit heel helder uit in deze video:

Zoals Bart in zijn artikel aangaf dat hij zelf vaker actief buiten zijn bubble op zoek gaat naar nieuws en meningen, doe ik dat zelf inmiddels ook. Ik volg wat Twitteraccounts ‘waar ik niet direct iets mee heb’ en ik klik regelmatig door op comments onder nieuwsberichten van de landelijke media. Met name in die comments zie ik direct terug wat er in video van NOSop3 wordt uitgelegd – comments zijn of heel extreem de ene kant op, of heel extreem de andere kant. En niemand (niemand!) lijkt ook maar iets van een behoefte te ontwikkelen om die mening wat te nuanceren, in dialoog te gaan of alleen al maar eens naar elkaar te luisteren.

Dit is niet goed voor de maatschappij en dit is niet goed voor onze branche.

Gelukkig ben ik er zo een van het halfvolle glas en geloof ik dat we dat we dit probleem kunnen aanpakken. Wij hebben hier bij Social Inc. al de koppen voor bij elkaar gestoken en werken met wat mensen aan een plan. Maar dit is een uitdaging die wij niet kunnen tackelen met een handjevol mensen. Er ligt hier ook een grote rol voor overheid en media.

En, niet onbelangrijk, er liggen grote kansen voor merken! Veel merken hebben programma’s lopen op het gebied van duurzaamheid of maatschappelijke verantwoordelijkheid. Voor zover ik weet is er nog geen enkel merk dat zich al gestort heeft op het tackelen van de filter bubble. Zou het iets voor Ziggo zijn om een online lesprogramma te ontwikkelen dat kinderen voorbereidt op de wereld van digitale meningen? Of kan Campina niet haar verpakkingen gebruiken voor een leuke tips and tricks campagne? Kan de NS die gratis wifi in de treinen niet gebruiken om reiziger op een ludieke manier bewust te maken van de bubble?

Wie doet er mee?

Emile van den Berg
innovation & business development
0


0 Reacties


Laat een reactie achter.

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle verplichte velden zijn gemarkeerd met *