Blog

Snapchat Spectacles voor iedereen?-0
19 January 2017

Snapchat Spectacles voor iedereen?

Iedereen die Snapchat een beetje in de gaten houdt de laatste tijd (en dan bedoel ik niet de gênante snaps van gisteravond), weet dat Snap Inc.’s laatste innovatie ‘Snapchat Spectacles’ heet.

Wat het is? Heel simpel: een zonnebril met een ingebouwde camera. Eigenlijk: een hippere versie van Google Glass. Maar dan zonder de augmented reality functies en zonder het gevaar om klappen te vangen zodra je er mee loopt.

Wat doet ‘ie nog meer? Eigenlijk niet heel veel – en daar zit nou net de doeltreffendheid. Zonder augmented reality en andere dure functionaliteiten is de bril ten eerste een stuk goedkoper dan Google Glass ($130 vs. $1.500). Ten tweede ziet ‘ie er minder geeky uit. En als er één ding is waar millennials van houden, is het wel betaalbare fashion.

De bril is al een tijdje te koop in de Verenigde Staten: eerst via Snapbots (een soort snoepautomaten die op de meest willekeurige plaatsen verschenen). Daarna op een iets conventionelere plek: een pop-up store in New York.

Snap Inc. heeft besloten dat wij Europeanen iets langer moeten wachten tot we dit hightech montuurtje kunnen aanschaffen. Natuurlijk weerhoudt dat mensen er niet van om de bril in New York te kopen en met flink wat winst via eBay door te verkopen. En natuurlijk kunnen wij als social bureau niet achterblijven. Ook wij kochten er één. Kwestie van de kat op de Spectacles binden.

Spectaculaire Spectacle(s) expectations

Na het ‘unboxing’ pleziertje (en het halve kantoor dat een selfie nam met de bril op), vroegen we ons af hoe we dit nu eigenlijk in kunnen zetten voor klanten. Als ‘gewone’ Snapchat-gebruiker is het natuurlijk makkelijk zat: je zet de bril op, drukt een paar keer op de record button en klaar is Kees.

Veel merken weten nog niet echt hoe ze de Spectacles in kunnen zetten, anders dan ‘geef het maar aan een influencer’. Allemaal leuk en aardig, maar dan kun je net zo goed geen bril gebruiken. Wij hebben een paar formats op een rijtje gezet waarmee jij jouw fans een unieke brand experience kunt geven.

 

1. De Mystery Guest
Dit idee kwam van m’n collega Bart, die creatievedingenbedenker is. Zoals jullie waarschijnlijk weten, passeert er wekelijks een overvloed aan artiesten de revue in de Ziggo Dome. Hoe leuk zou het zijn om de bril uit te lenen aan één van die artiesten en de fans te laten raden wie het precies is? Zonder al te veel concrete hints te geven, kunnen fans bijvoorbeeld aan de hand van handelingen, taalgebruik en andere personen raden wie er achter de bril schuilgaat.

2. Koken met je bril op (ook tegen het spatten)
Wat is nu een betere manier om een gerecht feilloos na te maken dan er een ‘first person view’ als voorbeeld bij te hebben? De ‘Sour Patch Kids’ deden het op hun eigen manier. Het staat je natuurlijk geheel vrij om het met minder emoji’s te doen. 😉

3. Doe het voor: tutorials
We weten het allemaal: show, don’t tell. En niet alleen koken, maar eigenlijk alle tutorials lenen zich voor de Spectacles. Wil je bijvoorbeeld je fans laten zien hoe je als meubelgigant het snelste een tafel in elkaar zet? Of misschien wil je je fans laten zien hoe ongelooflijk veel functies er op die nieuwe wasmachine zitten. De mogelijkheden zijn (bijna) eindeloos!

4. Kijk eens achter de schermen
Een ander leuk idee is om fans een kijkje te geven in de wereld áchter jouw merk. Zeg maar, het deel dat normaal gesproken niet voor iedereen zichtbaar is. Geef de bril bijvoorbeeld een dag aan een medewerker in het magazijn, een marketingmanager die van meeting naar meeting racet of een chauffeur die van hot naar her rijdt.

5. Laat die handen maar wapperen
Dit zijn slechts een paar voorbeelden waarbij de Spectacles een gave toevoeging biedt. Je kunt er natuurlijk ook zelf mee spelen. Maar houd wel in je achterhoofd dat deze video’s het beste werken als je iets doet waarbij je je handen kunt zien. Of het nou fietsen, jongleren of vingerverven is. Want video’s met Spectacles werken het beste als je duidelijk ziet dat iemand de handen flink uit de mouwen steekt. Oftewel: er moet wel iets gebeuren in je video. Anders wordt het al snel een saaie bedoening met je Spectacles. En dat zou zonde zijn!

Andere tips om in het oog te houden:

  • Houd je verhaal dichtbij. Letterlijk. Je kunt namelijk niet inzoomen.
  • Adem niet te hard! Je mond zit vlakbij de camera.
  • Ga vooral creatief aan de slag met emoji’s en stickers.
  • Maak je ‘Story’ niet te druk: wissel af tussen simpele en drukkere Snaps.
  • Bedenk van tevoren goed wat je wilt filmen, je hebt immers maar 10 seconden.

Hoeveel ⭐?

Is het een coole gadget? Absoluut! Kunnen de marketingafdelingen hier iets mee? Zonder meer. Is het iets voor mijn merk? Dat hangt ervan af. Vooralsnog kun je de Spectacles alleen aan Snapchat koppelen. Dat betekent dat je doelgroep dus wel op Snapchat moet zitten. Ook al zet je de video’s ook op bijvoorbeeld Instagram en YouTube. Alleen ontbreken er dan de extra features die juist zo leuk zijn op Snapchat.

Daarnaast moet je ook echt een verhaal vertellen. Het is een leuke manier om te broadcasten, maar het werkt het beste in de handen (of op de neus) van mensen die geboren broadcasters zijn. Dus: heb je een Rutger Castricum of Lize Korpershoek bij jou op de werkvloer rondlopen? Begin dan maar vast een bril te bestellen.

Felix Geeraths

community manager

5


0 Reacties


Laat een reactie achter.

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle verplichte velden zijn gemarkeerd met *