Blog

Hoe ziet de toekomst van Snapchat eruit?-0
31 maart 2016

Hoe ziet de toekomst van Snapchat eruit?

Snapchat is geëvolueerd van briljant concept – een kortstondige messaging app waar foto’s, video’s en tekst simpelweg verdwijnen na een view – naar het meest interessante social media platform sinds forever. En dat is een verademing. Op Snapchat gaat het niet om de perfecte selfie, maar juist om de grappige en in-the-moment Snaps. En wees eerlijk, is dat stiekem ook niet veel leuker dan die perfecte duckface? De hype train rondom Snapchat is in volle vaart en het is hoog tijd om de balans op te maken. Gaby is relatief nieuw op Snapchat, maar ziet het gebruik alleen maar toenemen. Om de boot niet te missen roept ze de hulp in van Snapking Willem.

Gaby: Willem, even als Community Managers onder elkaar. Dat Snapchat hè, daar moeten we wel iets mee toch, dit jaar?

Willem: Dat kun je wel zeggen. Met ruim 100 miljoen actieve gebruikers per dag kunnen wij, maar ook onze klanten, er niet meer omheen.

Gaby: Ik zit sinds een tijdje zelf ook op Snapchat. Redelijk laat, I know, maar ik ben ook niet echt meer de doelgroep. Jij bent al wat langer actief, dus vertel; wat wordt dit jaar helemaal hot?

Snapperdap poging 2 #snapcode #snapchat A photo posted by willem berings (@willem.beer) on

Willem: Zelf ben ik vooral psyched over de Geofilters. Dat zijn filters die je over je Snaps kunt leggen, die – je raadt het al – alleen in een bepaald GPS gebied beschikbaar zijn. Het geeft een stuk exclusiviteit, zo van “Ik ben er bij en het is hier super tof!”. Dat gevoel mis ik bij Facebook (en Instagram) met hun Geotags.

Geofilter1 Geofilter2 Geofilter3



Gaby: Vet! Kunnen merken dan ook branded filters maken?

Willem: Yes. Merken kunnen betaald een On Demand Geofilter maken. Dit gaat al vanaf 5 dollar. Lokale communities maken gratis een Community Geofilter. Voor beiden moet je aan een aantal eisen voldoen voordat men ze kan gebruiken. De Community Geofilter moet local zijn en mag geen logo’s bevatten bijvoorbeeld. Op dit moment maken vooral musea, parken, lokale events en steden er gebruik van. Ik verwacht dat binnenkort steeds meer brands een On Demand Geofilter maken. De Geofilters zijn vrij eenvoudig te maken. Tenminste, enige creativiteit is wel noodzakelijk.

Gaby: Dat klinkt goed. Ben benieuwd naar de creatieve uitwerkingen hiervan. Is dat dan hetzelfde als die Batman vs. Superman filters die ik een tijdje geleden zag?

Batman2 Batman1


 Willem: Nee, dat is iets anders, dat is een lens. Ook iets waar we dit jaar veel meer van gaan zien. Een gesponsorde Lens, zoals de Batman vs. Superman Lens, is iets wat gigantisch veel geld kost. Denk aan $750.000 per dag. Naar verwachting zal een gesponsorde Lens voorlopig alleen rendabel zijn voor de echt grote merken of rondom hele grote campagnes.

Ik verwacht wel dat we dit jaar gaan zien welke kant Snapchat op wil met Lenses. Blijft het een onnozel maar hilarisch grapje voor een selfie of wordt het een belangrijke manier om ad (of branded) content te verspreiden? De potentie is gigantisch. Dat ziet ook Facebook die begin deze maand face-swapping app MSQRD gekocht heeft.

Gaby: Oh ja, die face-swaps. Die zijn echt hilarisch! Zullen we er een van onszelf maken?

Faceswap Wilby


Willem: Alle gekheid op een stokje. Ken je Snapchat Discover?

Gaby: Ja, dat zijn die magazines op Snapchat, toch?

Willem: Klopt. Grote uitgevers als Cosmopolitan, Mashable en Buzzfeed zetten dat momenteel heel goed in. Hier zit het grote geld voor Snapchat. De geruchten gaan dat het zo’n $450.000 – $750.000 per dag kost. Het is alleen nog beschikbaar in Amerika, maar ik denk dat Discover dit jaar ook in Nederland beschikbaar wordt. Tussen de Discover verhalen door zie je soms een advertentie. Het uitkijkpercentage van deze video-advertenties, die door een Discover verhaal heen spelen, schijnt gigantisch hoog te liggen. Dat is een big win ten opzichte van ads op andere social platformen.

Gaby: Holy moly wat een geld. Waarom hebben ze dat er voor over?

Willem: Nou ja, je bereikt gegarandeerd een grote groep mensen en het percentage kijkers dat zo’n heel Discover verhaal uitkijkt is gigantisch hoog. Veel hoger dan op andere social platformen. En tussen de verschillende onderdelen van die verhalen door verschijnt soms een advertentie, waardoor het voor de uitgevers weer wat rendabeler wordt.

Gaby: Vandaar. Maar adverteerders willen hun geld ook weer gedeeltelijk terugverdienen, lijkt mij. Hoe verdienen die adverteerders hun geld dan weer terug?

Willem:
Begin dit jaar zei Joanna Coles (hoofdredacteur Cosmopolitan en Raad van Bestuur van Snapchat) tegen Re/Code dat Snapchat ook betalingen binnen Discover gaat aanbieden. Dan kun je een product van zo’n advertentie dus direct aanschaffen.

Gaby: Word je dan weer weggeleid uit Snapchat?

Willem: Nope. Snapchat is al heel lang bezig met een betaalfunctie in de app, onder de naam Snapcash. In 2014 werd dit al geïntroduceerd met een hysterische video:

Gaby: Betalen door met drie vingers over je scherm te vegen, alsof je de dollarbiljetten zo de wereld in laat vliegen. Ik vind het briljant. Past ook helemaal bij het betalen van nu, met je telefoon/horloge/vingerafdruk.

Willem: Precies. Briljante zet van Snapchat dus. Want je kunt het ook gewoon gebruiken om geld over te maken naar je vrienden.

Gaby: Willem, je hebt me helemaal overtuigd. Snapchat is hot hot hot! Terwijl we deze blog schrijven voert Snapchat een update door. Wat betekent deze update?

Willem: De update laat zien waar Snapchat naartoe wilt. Er wordt stevig ingezet op 1-op-1 chat. Je kan nu video en voice bellen, stickers en gifjes sturen. Je kan tijdens het bellen ook chatten met elkaar wat het geheel interactiever maakt dan een normaal telefoongesprek. Verder heeft Snapchat het makkelijker gemaakt om door de Stories heen te bladeren.

Gaby: What’s next… Group chats? Group calls?

Wij zijn heel benieuwd wat jij van Snapchat vindt en wat voor kansen jij ziet op het platform voor je merk. Snap ons, Tweet ons of laat hier een reactie achter.

0
Gaby Verseveldt

digital project manager



0 Reacties


Laat een reactie achter.

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle verplichte velden zijn gemarkeerd met *